Veera Mangström

Essee: Kun uusi nimeni oli päivitetty väestörekisteriin, nimet valtasivat mieleni – Kuinka ne ovat syntyneet ja mitä nimet voivat kantajilleen merkitä

Varmaa tietoa siitä, milloin ihmiset ovat alkaneet nimeäämään itseään tai toisiaan, ei ole. Todisteet kuitenkin viittaavat tavan olevan tuhansia vuosia vanha.

Mielipiteet

5.3.2022

Pienet peliyhtiöt ovat videopelien kulttuurisen muutoksen edelläkävijöitä – Viimeisimpiä trendejä ovat mielenterveyden häiriöitä ja riippuvuuksia käsittelevät tarinat

Viime vuosina peleissä on alettu käsitellä mielenterveyttä. Myös hahmogalleria on laajentunut. Itsenäiset pelistudiot ovat muutoksessa edellekävijöitä.

Kulttuuri

9.11.2021

Pelianalyysi: Japanilaisen Shin Megami Tensein uusimmassa versiossa pelaaja päättää, mihin suuntaan maailma muuttuu, mutta suurin kysymys on, mikä on lopulta oikein

Roolipelisarjan Shin Megami Tensein uusin, viides osa julkaistaan nyt marraskuussa. Sarja edustaa JRPG-genreä, jonka kulta-aika on takana. Vaikka peliä on kehitetty, pystyykö se saavuttamaan pelaajien suosion?

Kulttuuri

9.11.2021

Huolimaton suunnittelu viivästytti Ylistönrinteen peruskorjausta – Toteutustavan pohdinta on vienyt ”yllättävän paljon aikaa”

Ylistönrinteen kampuksen peruskorjaus- ja muutoshankkeen oli tarkoitus alkaa vuonna 2020. Toisin kuitenkin kävi.

Uutiset

5.11.2021

”Lääke koronahorkkaan” – JYYn Leija-hanke pyrkii edistämään opiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä

Koronapandemia teki opiskelijoista entistä yksinäisempiä. Keväällä käynnistynyt hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä edistävä Leija-hanke sai ministeriöltä rahaa.

Kulttuuri

7.10.2021

Syyslukukausi käynnistyy Jyväskylän yliopistolla priorisoimalla ja vuorottelemalla

Ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoiden opetus painottuu muita enemmän kampukselle.

Uutiset

25.8.2021

Siirry takaisin sivun alkuun