Ei hakutuloksia.

Teksti Laura Kangas

Kommentti: Sitsikohu toi esiin opiskelijakulttuurin ruman puolen – Syrjintä täytyy kitkeä pois sitseiltä, ennen kuin se näivettää koko perinteen

Stimuluksen, Abakuksen ja Pedagon sitseistä heräsi kohu viime viikolla. Kuva: Laura Kangas

Sitsilaulukohu nosti esille ongelman, joka mädättää opiskelijakulttuuria hälyttävällä tavalla, kirjoittaa Jylkkärin toimittaja Laura Kangas.

Huomautus: Kommentti sisältää esimerkkejä sitsikäytännöistä, jotka voivat ahdistaa ja loukata. Esimerkit liittyvät rasismiin, alkoholismiin, perheväkivaltaan ja seksuaaliseen väkivaltaan.

Yliopistokulttuurin sisäisestä rasismista ja loukkaavasta kielenkäytöstä on vaiettu pitkään, mutta viime viikolla hiljaisuus rikottiin.

Stimulus, Pedago ja Abakus viettivät keskiviikkona 21.3. Laine-sitsejä Escapessa. Sitseille pukeuduttiin kaikeksi, mihin voi liittää -laine-päätteen sanan loppuun.

Eräs sitsaaja tuli paikalle hollantilaine-teemaisesti pukeutuneena Zwarte Piet -nimiseksi hahmoksi. Zwarte Piet on 1400-luvulla alkunsa saanut hollantilaisessa jouluperinteessä esiintyvä Sinterklaasin eli paikallisen joulupukkihahmon apuri, joka kuvataan usein tummaihoisena ja jota esitetään maalaamalla kasvot mustaksi. Hahmo on nykypäivänä herättänyt kritiikkiä, sillä sen koetaan olevan rasistinen kuvaus maurilaisorjista.

Sitsit sujuivat kuitenkin hyvin, kunnes lauluvuorossa oli Testamentti-niminen sitsilaulu. Laulussahan lauletaan kaikesta, mitä voi kuollessaan jättää jälkeensä, kuten Kun mä kuolen snapsilasini sä saat.

Eräs sitsaaja aloitti varsinaisten säkeistöjen jälkeen lisäsäkeistön, kuten tapana on. Kyseinen säkeistö menee näin:

Kun mä kuolen natsilippuni sä saat 
Kun mä kuolen natsilippuni sä saat
Koska olen Halla-aho enkä n——–ä taho
Kun mä kuolen natsilippuni sä saat

Kaikki osaavat varmasti päätellä, mikä sana säkeistöstä on sensuroitu.

Säkeistön jälkeen laulun oli tarkoitus jatkua, mutta yksi Pedagon jäsen nousi ylös ja protestoi säkeistöä. Suurin osa muista sitsaajista jatkoi laulamista ja ohitti tämän puheenvuoron, koska sitseillä oli 100 osallistujaa ja kova häly eikä kyseinen henkilö kyennyt ottamaan tilanteessa puheenvuoroa. Sitsejä oli jäljellä kahdeksan minuuttia, ja suuri osa osallistujista oli humalassa.

Kyseinen Pedagon jäsen poistui myöhemmin sitseiltä baarin narikkaan. Myös useampi muu sitsaaja lähti pois lohduttamaan tätä. Kyseinen sitsaaja palasi myöhemmin takaisin paikalle. Tilanteesta keskusteltiin jälkikäteen sitsien toastmastereiden ja järjestäjien kanssa.

On hyvä, että JYY tuomitsee rasismin ainejärjestöjen tapahtumissa. Olisikin mukavaa, jos sama linja näkyisi myös ihan konkreettisissa teoissa.

Tapauksesta heräsi kiivas keskustelu, ensimmäisenä Jodel-sovelluksessa.

Kaikki kolme ainejärjestöä julkaisivat kannanotot, joissa tuomittiin rasismi heidän tapahtumissaan, pahoiteltiin tapahtunutta ja luvattiin kehittää toimintaa niin, että vastaavaa ei jatkossa tapahtuisi.

JYY otti kantaa tapahtuneeseen pari päivää sitsien jälkeen. Edustajiston puheenjohtaja Bella Forsgrén kirjoitti JYYn blogiin ansiokkaan tekstin siitä, miksi rasismi sitsilaulujen sanoituksissa ei ole oikein eikä n-sanaa voi käyttää edes huumorin keinona tai rasistien pilkkaamisessa. Tapaus nostettiin esille myös viikonloppuna JYYn vuosijuhlien juhlapuheessa, ja rasisminvastainen lausunto sai siellä raikuvat aplodit.

N-sanan käytöstä on keskusteltu muuallakin: Oulun yliopistossa ihmeteltiin vuonna 2016, miksi oululaiset teekkarit käyttivät teekkarihymnissä edelleen n-sanaa, vaikka teekkarivaliokunta oli suosittanut sen poistamista. Keskustelun myötä sana poistettiin hymnistä myös Oulussa.

On hyvä, että JYY tuomitsee rasismin ainejärjestöjen tapahtumissa. Olisikin mukavaa, jos sama linja näkyisi myös ihan konkreettisissa teoissa. Samana iltana kohusitsien aikaan JYY vietti omia vuosijuhlasitsejään Ilokivellä. Siellä laulettiin tismalleen sama lisäsäkeistö, eikä siihen puututtu mitenkään. Sama säkeistö oli laulettu myös edellisvuoden vujusitseillä.

(Päivitys: Pian tämän kommentin julkaisun jälkeen JYY julkaisi kannanoton, jossa sanottiin: ”Myös JYYn omilla sitseillä on esiintynyt rasistista kielenkäyttöä ja pyydämme sitä anteeksi. JYYn omat sitsikäytänteet ovat nousseet keskusteluun ja JYY laatii ohjeistukset yhdenvertaisiin sitseihin. Näiden ohjeistusten noudattamista tullaan suosittelemaan JYYn piirissä toimivien järjestöjen keskuudessa.”)

Laine-sitsien tapahtumista ei voikaan syyttää Zwarte Piet -hahmoksi pukeutunutta sitsaajaa tai pahennusta aiheuttaneen säkeistön esittäjää, vaan kaikkia, jotka vuosikymmenien ajan ovat hijaisesti hyväksyneet loukkaavan käytöksen sitseillä.

”Opiskelijakulttuuri on mätä, enkä halua olla missään tekemisissä sen kanssa”, sanoi eräs ystäväni viime viikonloppuna.

Rasistiset sitsilaulut eivät ole ainoa asia, joka sitseissä hiertää. Lauluissa pilkataan tummaihoisten ihmisten lisäksi muitakin vähemmistöryhmiä, kuten venäläisiä tai homoja. Sitseillä lauletaan pedofiliasta, perheväkivallasta ja alkoholismista naureskellen, jopa ihannoiden.

Suurimmalla osalla sitsien osallistujista ei ole minkäänlaista omaa kokemuspohjaa asioista, joille he nauravat laulaessaan. Välillä olen kuitenkin miettinyt, olisiko vaikkapa alkoholistivanhempien lapsena kovinkaan hauskaa laulaa, että Jos eukkosi kieltää sua juomasta, niin juo / mutt’ juomasta älä sinä milloinkaan lakkaa, vaan hanki sinä itselles parempi akka.

Tai onko #metoo-kampanjan ja seksuaalisen väkivallan ympärillä pyörineen keskustelun jälkeen hassua laulaa nuoremman opiskelijan raiskaamisesta: Fuksi, se mukaan kannetaan / fuksi, yösija annetaan / fuksi, oottaa yöbussia / fuksi, saa tutor nussia / tasa-arvosta turha on puhua täällä / fuksi on alla ja tuutori päällä.

Moni onkin päättänyt, ettei halua osallistua tällaisen ”huumorin” viljelemiseen. Forsgrén kertoi kieltäytyneensä tämän kevään JYY-sitseiltä siksi, että edellisvuoden sitsien rasistiset laulut ahdistivat häntä (mikä oli häneltä hyvä päätös: kuten tuossa aikaisemmin kerroin, meno ei ole muuttunut). Olen kuullut venäläisiltä opiskelijoilta, että he ovat kyllästyneet ryssäläppään eivätkä siksi enää sitsaa.

Voisi myös kysyä, kuinka hyvää huumoria on sellainen huumori, josta ei jää rasismin, syrjinnän ja loukkaamisen poiston jälkeen mitään jäljelle.

Osa on nostanut esille muitakin sitsien ongelmia, kuten sen, miten voimakkaasti niiden konsepti keskittyy humaltumiseen. Ja sen, miten alentavaa on pyytää lupa käydä vessassa, jos vaikkapa kärsii sairaudesta, joka vaatii vessareissuja tavallista tiheämmin.

Jotkut tuttavani ovat lakanneet käymästä kokonaan ei vain sitseillä, vaan opiskelijatapahtumissa ylipäätään. ”Opiskelijakulttuuri on mätä, enkä halua olla missään tekemisissä sen kanssa”, sanoi eräs ystäväni viime viikonloppuna.

Toiset taas ovat sitä mieltä, että sitsilauluhin puuttuminen olisi liiallista sananvapauden ja huumorin rajoittamista. ”Yliopisto ei ole eikä sen kuulu olla turvasatama”, sanoi eräs Jodel-keskustelun osallistuja.

Tuntuu aika karulta ajatusmaailmalta sellainen, jossa toisia ihmisiä ei tarvitse ottaa huomioon, huumorin varjolla voi pilkata sorrettuja ja vain kovanahkaiset pärjäävät (tai ne onnekkaat, joiden elämässä ei ole kipeitä asioita). Voisi myös kysyä, kuinka hyvää huumoria on sellainen huumori, josta ei jää rasismin, syrjinnän ja loukkaamisen poiston jälkeen mitään jäljelle.

 

Opiskelijakulttuuri tarvitsee selkeästi intervention.

Kiitos rohkealle pedagolaiselle, joka kyseenalaisti vallitsevan ilmapiirin. Nyt keskustelua täytyy jatkaa ja kysyä, ketä nykyinen ilmapiiri palvelee, vai palveleeko ketään.

Kirjoitin uusimpaan Jylkkäriin reportaasin sitseistä, ja vierailin juttua varten kaksilla sitseillä. Viihdyin aidosti molemmissa tapahtumissa. Sitsit ovat mahtava, ainutlaatuinen perinne – vaikka monien laulujen sanat nostavatkin karvani pystyyn.

Olen laulanut sitseillä myös lukemattomia eri lauluja, jotka eivät halvenna mitään ihmisryhmää tai naura asiattomasti kipeille ja vaikeille asioille. Silti ne ovat olleet hauskoja ja oivaltavia lauluja. Niiden avulla olisi hyvä uudistaa sitsikulttuuria ja todistaa, että hauskaa voi pitää myös loukkaamatta ketään.

Sitsejä on vietetty jonkinlaisessa muodossa sata vuotta, ja perinne on edelleen vahva. Olisi harmi, jos se kuihtuisi kasaan sen takia, ettei opiskelijapiireissä osata ottaa muita huomioon.

27.3.2018 13:08 Juttua korjattu. Täsmennetty kohtaa, jossa kerrotaan illan tapahtumista: Protestoinut osallistuja ei saanut puheenvuoroa hälyn vuoksi, ja sitsejä oli tilanteessa jäljellä noin 8 minuuttia. Hän ei poistunut paikalta heti laulun jälkeen, vaan myöhemmin. Hän myös palasi takaisin paikalle. Lisätty myös tieto siitä, että Stimulus, Abakus ja Pedago tekivät tapahtuneen johdosta kannanotot.

Pitäisikö sitsilauluista poistaa rasistiset ilmaisut?

Näytä tulokset

Kysely on suljettu tiistaina 27.3. klo 13:20, kun samasta ip-osoitteesta alkoi tulla satoja kyllä-vastauksia. Ennen tätä kyselyn vastaukset olivat jakautuneet suunnilleen päinvastaisessa suhteessa kuin kyselyn sulkemisen hetkellä.

  1. Tomi

    Jos ei omista huumorintajua, ehkä ei kannata mennä juhliin pilaamaan muiden iltaa.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  2. T

    Olette säälittäviä ihmisiä joilla on mitättömät ”ongelmat”.
    Teillä ei ole identiteettiä, joten keksitte että keskitytte teille syötettyihin Eurooppaa tuhoavia keskustelunaiheita.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  3. Perinnepekka

    Ei mitään perinteitä saa muuttaa vain sen takia että joku suuttuu. Nykymaailma on ihan p*rseestä kun kaikki on muka niin rasistista.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  4. Eero

    En itse ole vielä näitä sitsejä päässyt kokemaan, mutta tuntuu nyt siltä, että pahoitat nyt mielesi vain sen takia että et nää kontekstin tuomaa eroa. En usko että laulussa on mitään rasistista, päinvastoin tässä laulussa pilkataan Huhtasaarta, enkä usko että on olemassa vähemmän rasistista asiaa kuin Huhtasaaren pilkkaaminen.
    Sanan neekeri käyttäminen ei tee rasistiksi, ja sen kieltäminen vain antaa sille voimaa, sillä se sulkee tummaihoiset omaan ryhmäänsä, jota on muka suojeltava tältä sanalta. Tämä puolestaan luo lisää vastakkainasetttelua, eikä edistä tummaihoisten halua olla vain normaali jäsen yhteiskunnassa, vaan heidät nähdään ryhmänä joka tarvitsee suojelua.
    Tämä on vain mielipiteeni, ja mitäpä minä muka tietäisin kun en ole yliopistoakaan vielä käynyt.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  5. Jarmo K. Rytö

    Miksi pitää vouhottaa tuollaisista asioista, joita asianomaisetkaan eivät pidä pahana? Hävettää olla suomalainen, kun ei täällä kyetä kuin suvaitsemaan suuntaan ja toiseen, ja mielensäpahoittaminen muiden puolesta on elämän tärkein asia.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  6. Sitsit/5

    Ei jeesus. Menkää muualle ulisemaan. Oikeesti.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  7. Juuh

    Joo alkaa menemään vähän överiksi tämä ”suvaitsevaisuus” jos aletaan huumorimielessä tehtyjä lauluja sensuroimaan. Miksei samaan syssyyn kiellettäisi kaikkia ihmisryhmiä koskevat sanat, koska aina joku voi mielensä pahoittaa. Ja oikeastaan sama pätee myös naamiaisasuihin.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  8. nahkea-ajatus

    [ Opiskelijakulttuuri on mätä, enkä halua olla missään tekemisissä sen kanssa”, sanoi eräs ystäväni viime viikonloppuna ]

    Kyseessä on siis win-win -tilanne.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  9. Sami

    Tälleiset kommentit ja kannanotot JYY:n ja muiden tahojen puolelta ovat julkisuuskuvan kiillottamista. Pieni ääripää kirjoittaa omien arvojen mukaisia julkituloja, jotka eivät edusta todennäköisesti jäsenten enemmistön mielipidettä.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  10. Ihmettelijä

    Aika turhaa nillitystä. Äitini oli alkoholisti enkä ole ikinä aikaisemmin tullut ajatelleeksi, että minun olisi kuulunut loukkaantua ”Jos eukkosi kieltää sua juomasta, niin juo” laulusta.

    Normaali ihminen sietää muutakin kuin kaikille pehmitettyä pumpulia. Niin kuuluukin jos kenelläkään on tarkoitus olla hauskaa.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  11. Haukat Kaapas Kaa

    Mitäpä tuota jos vaikka hyppäisitte kaivoon? Ikinä ette tuu kehittämään yhtään mitään, mistä joku ei voisi loukkaantua. Joka ainoa laulu koko vitun maailmanhistoriassa on loukkaava jollekulle. Painukaahan hevon kuuseen koko sitsikulttuurista, jollei meno miellytä.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  12. Opiskelija

    Ehdottoman tärkeä ja rohkea teko pedagolaiselta! Nolottaa kaikkien puolesta, jotka eivät suostu luopumaan mauttomasta huumorista.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  13. Teekkari

    Naurettavaa pelleilyä. Toivon todella että kirjoittajallekin valkenee kyselyn myötä, että suurin osa opiskelijoista ei todellakaan kannata hänen ahdasmielisiä näkemyksiään. Aivan sairasta että joidenkin mielestä näinkin vilpitön huumori on pakko nähdä sortona ja rasismina. Jos vitsailu ahdistaa näin paljon niin voit suosiolla jäädä kotiin pillittämään samalla kun muut pitävät hauskaa.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  14. Opiskelijaaaa

    Kuinka moni kommentoijista on oikeasti opiskelijoita, ja kuinka moni niitä persuja, jotka käyvät tukkimassa eri sivustojen kommentointiosiot rasismia ja ihmisvihaa puolustavilla kommenteilla?

    Johan tämäkin kirjoitus on MV:läisten ryhmään päätynyt haukuttavaksi, samoin kuin kirjoittja, vaikka hyvä ja asiallinen kirjoitus onkin.

    Tässä on nyt kaksi puolta, rasismin puolustajat/persut/MV-uskovaiset, ja sitten on järkevät ja rasismin tuomitsevat ihmiset.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  15. N. vuoden opiskelija

    Opiskelijakulttuuri ei tarvitse interventiota. Ymmärrän kyllä, että opiskelijahuumori ei kaikkiin iske, mutta kulttuurin muutosta ei missään nimessä pidä lähteä ajamaan ylhäältä päin. Jos sitsilaulut loukkaavat, sanoittakaa uusia lauluja vanhojen ”loukkaavien” tilalle.

    Lisäksi on naurettavaa sanoa, että huumori ei saisi loukata ketään. Vitsin/laulun loukkaavuus on täysin subjektiivinen asia, ja ajatus, että opiskelijakulttuuria lähdettäisiin mielivaltaisesti rajaamaan, on kuvottava.

    Lopuksi näin alkoholistin lapsena ja lapsenlapsensa voin sanoa, että sitsilaulut eivät millään muotoa haittaa minua, joten kirjoittaja voi tältä osin lopettaa sädekehänsä kiillotuksen. Tässähän ihan loukkaantuu!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  16. Humanisti

    Siis sanokaa, että tuo 2500 ”Ei” ääntä ja nämä sitä puoltavat, näköjään pääosin miesoletettujen opiskelijoiden kommentit ovat vaan huonoa trollailua? Siis eihän nyt vuonna 2018 yliopisto-opiskelijat voi olla oikeasti noin pihalla, olipa opiskeluala mikä hyvänsä? Itse vastatessani kyselyyn olin ihan varma, että tulos on täysin toisinpäin, koska kuka nyt oikeasti ei enää nykyaikana tällaista tajua, jos on niinkuin ihan pikkasenkaan ajattelut edes muutaman asian riippuvuussuhteita pienessä päässään, mutta näköjään tällaisella vanhemmalla opiskelijalla oli karua kyllä aivan liian ruusuinen kuva. Ehkäpä oma ainejärjestö oli jotenkin aikaansa edellä, koska itse en muista koskaan laulaneeni kyseisiä lauluja. Kuka vaan, joka ei ymmärrä esim. että n-sanan käyttö nyt vain ei ole enää asiallista missään yhteydessä nykypäivänä -> I can’t even…

    Kaikille ei-äänestäjille ja varsinkin näille älyttömille kommentoijille täällä: kyllähän se ymmärrettävästi kirpaisee jos on täysin tottunut urpoiluun ilman mitään rajoja oman etuoikeutetun aseman perusteella ja jopa päässyt tästä huolimatta yliopistoon, mutta sori, maailmaa muuttuu, joten ehkä pääsee itsekin vähemmällä jos alkaa jo hyvissä ajoin pikkuhiljaa vetämään päätä sieltä syvältä… omasta kuplasta.

    Kirjoittajalle peukku! 🙂

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  17. Ihmettelijä

    Opiskelijaaaa, en tiedä lankeanko trolliin, mutta olet aika outo tapaus jos niputat heti kaikki soraäänet MV:läisiksi.

    Helppo pitää yllä omaa ylemmyyden tunnetta kun toteaa että ”jahas, nämä ovat niitä rasisteja” ja taputtaa itseään selkään.

    T: ihan järkevä teekkari

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  18. Maria

    Kyllä tulee hiljasia sitsejä jos kaikesta halutaan loukkaantua. Tsemppiä jäkytyksestä toipumiseen tekopyhälle toimittajalle.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  19. Ilona H.

    Olen ollut sitseillä, joissa keskeytettiin laulu, kun huomattiin, että siinä käytettiin syrjivää kieltä. Sanoitus korjattiin lennosta, kun joku nokkela vieras keksi sanan tilalle paremman, ja bileet jatkuivat. (Samoilla sitseillä sai myös käydä vessassa milloin vain.)

    Sitseillä pitäisi olla kaikilla hauskaa. Jos jokin asia ei ole hauska, silloin sen voi jättää välistä. Kuten jutussakin sanotaan, on valtavan paljon sitsilauluja ja huumoria, joka ei loukkaa ketään.

    Ja joo, maailmassa on isompia ongelmia kuin opiskelijakulttuurin pikku valuviat, mutta miksi helvetissä niitä pieniä vikoja ei voisi korjata, kun se on helppoa, mukavaa ja parantaa ihmisten välistä yhteishenkeä?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  20. Humanisti

    Ah okei, eli vastaajat ja kommentoijat ovat siis suurimmaksi osaksi löytäneet tänne mv-lehden kautta trollailemaan, no se selittääkin asiaa, ihmettelinkin vastaajien määrää. Se sentään hyvä uutinen JY:n opiskelijoiden kannalta!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  21. tijä

    Suoraan sanottuna vituttaa maksaan JYY:n jäsenmaksuja tällaisen kuran takia. En ole persu, enkä rasisti, mutta tämmönen mielensäpahoittaminen ottaa päähän.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  22. Keskisuomi on sekaisin

    Onko tämä joku jyväskyläläinen käytäntö, että vessassa ei voi käydä? Ei ole otaniemessä tullut vastaan moista pelleilyä.

    Se on ihan oikeasti jokaisen henkilökohtainen kyynel, jos jokaisesta ”epäsopivasta” asiasta loukkaantuu, ja kertoo lähinnä siitä, että loukkaantujalla on aivan liikaa aikaa. Jos kysytte, miksi isovanhempiennen nuoruudessa ei juurikaan ollut mielisairaita tai traumatisoituneita nuoria, vastaus on se, ettei siihen aikaan ollut aikaa traumatisoitua. Kaikesta saa tehtyä tarvittaessa ongelman, ja sen tämäkin teksti tuolla Jos eukkos kieltää sua -viittauksellaan onnistuneesti taas todisti.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  23. Ei humanisti

    Meidänkin ainejärjestössä on paljon asiasta keskusteltu. Olen itse sitä mieltä että suoraan rasistiset ilmaisut voi korvata jollakin nykyaikaisemmalla ilmaisulla. Tuntuu kuitenkin siltä, että osa unohtaa taikka ohittaa laulujen kontekstit ja pahoittaa mielensä omasta tulkinnastaan. Olen myös itse maahanmuuttajataustainen enkä näe ongelmaa siinä, että opiskelijat noudattavat osin perinteitä ja osin käsittelevät vaiketakin aiheita sitsilaulujen kautta. Itselleni sitsilaulut ovat ainakin keino käsitellä lapsuuden ja nuoruuden vaikeita asioita ja laulaessa koen eräänlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta kanssasitsaajien kanssa mikä on itselleni ollut ainakin todella tärkeää.

    Pitkän vuodatukseni pointtina oli siis se, että puhtaan rasistiset tekstit voi sensuroida, mutta en näe mitään mieltä siinä, että kielletään kaikki vain koska joku voi suuttua. Asioilla on monta puolta ja tämäkään asia ei ole puhtaasti mustavalkoinen. Perinteet muuttuvat kuitenkin omalla painollaan ja on hyvä että asiasta keskustellaan ja todetaan, että tällainen asia on havaittu. Itse (ja moni muu) ei kuitenkaan elämää suurempaa ongelmaa näe siinä, että pidämme yllä näitä sitsiperinteitä ja laulamme näitä sitsilauluja. Yhteisössämme kuitenkin ollaan avoimen suvaitsevaisia ja pidetään myös teoilla toistemme puolia. Arvomaailmaamme ei yksikään sitsilaulu voi pyyhkiä pois.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  24. Long D. Johnson

    Kirjoittaja tarvitsee intervention. Zwarte Piet on hollantilaisille ja belgialaisille osa jouluperinnettä, ja vaikka hahmo on saanut alkunsa kolonialismin aikoina, sitä ei koeta rasistiseksi natiivien keskuudessa. Tämä siksi, koska nykyisen narratiivin mukaan hahmo on musta koska hän nyt vain sattuu olemaan mustan värinen (tummui ryömiessään alas savupiipusta), ei siis tosiasiassa tummaihoinen ihminen. Mutta eikö olisikin hienoa, jos joulupukin tukijoukoista löytyisi etnistä diversiteettiä? Ja miksi joulupukki esitetään aina valkoihoisena? Ja ovatko porot omasta vapaasta tahdostaan pukin palveluksessa? Voin kuvitella, että joulu kaikkine kammottavine perinteineen on kerta kaikkiaan tuskallista aikaa intersektionaalista feminismiä harjoittaville.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  25. Hah

    Millainen huonolla itsetunnolla varustettu vässykkä täytyy olla että jaksaa loukkaantua tällasesta?
    Muutenkin tämä meininki on ihan vitun naurettavaa, ymmärtäisin jos loukkaantujana olisi oikeasti ihminen ketä tuo loukkaus voisi henkilökohtaisesti koskettaa, esim. tummaihoinen henkilö, mutta nää loukkaantujat on lähestulkoon aina huonosti pukeutuvia rumia feministejä, jotka eivät edes edusta kyseistä vähemmistöä jota nämä loukkaukset koskisivat.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  26. Insinööri

    Olen kiihkeästi vastustanut nykyhallituksen koulutukseen kohdistuneita leikkauksia, mutta nyt alkaa ei-akateemista nettoveronmaksajaa vituttamaan. Tällaisia omahyväisiä, etuoikeutettuja pikku nilkkejäkö verorahoilla koulutetaan? Kasvakaa aikuisiksi! Ei teidän pyhä opiskelijakulttuurinne ole mitään niin elämää suurempaa, ettei sen tarvitsisi muuttua ajan mukana.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  27. Puolestaloukkaantujat, huoh

    Ei ole pakko osallistua, ja aina voi pitää omalla porukalla omassa safespacessa bileitä, jos ei muuten miellytä 😀

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  28. mieleni ei palaa koskaan ennalleen

    Ehdotan, että JYY voisi järjestää mielensä herkästi pahoittaville safespace sitsit. Näillä sitseillä juotaisiin limpparia, syötäisiin irtokarkkeja ja laulettaisiin lapsille suunnattuja lauluja. Toki tulee muistaa trigger varoitukset, sillä joku voi pahoittaa mielensä, jos jossain laulussa mainitaan vaikkapa ”eskimo”!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  29. Bilettää voi vaikka kaikilla ois kivaa

    Olin iloisesti yllättynyt kunnes aloin lukemaan kommentteja. Mikä ihme ihmistä pitää vaivata, jos ei ymmärrä, ettei ihan mistä vaan voi heittää läppää? Ihan peruskoulumatskua. Sitseilläkään ei tarvitse kiusata, varsinkaan pienempiään tai heikompiaan.

    Itse sitsaan jatkuvasti eikä meillä todellakaan heitetä raiskausläppää biiseissä. Sitsejä myös järjestäneenä tiedän, ettei biisien sanoittaminen vähemmän veemäisiksi ole kauhean vaikeaa.

    Tosi outoa nillitystä loukkaantua siitä, ettei rasismia tai em. raiskausläppää katsota hyvällä tällä vuosituhannella. Aikuiset ihmiset.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  30. Matyas

    Ei nuo ei-äänet ole pelkiltä persuja äänestäviltä mv-junteilta. Itse olen vihreitä äänestävä, mutta tarpeeksi fiksu näkemään, että sitsit on sitsit ja huumori on parasta mustana.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  31. Uranium-Marko

    Lähinnä koomisiahan nuo laulut on eikä rasistisia.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  32. Valtsikanainen

    Zwarte Piet esitetään myös usein vähän yksinkertaisena ja muutenkin naurettavana hahmona, joulupukin mustana apurina. Vaikka kyse onkin hollantilaisesta perinteestä, ei se tarkoita etteikö se voisi olla rasistinen. Kyseessä on nimenomaan miellekuva tummaihoisesta, yksinkertaisesta reppanasta jota vaalea joulupukki opastaa (ihan kuin siirtomaaisännät alaisiaan! Voi valkoisen miehen taakkaa ”sivistää” kaikkia).
    Itse olen käynyt kahta yliopistoa. Ensimmäisen sitsikulttuuri oli järkyttävä: vessakäynneistä rangaistuksia, fukseja haluttiin vain nöyryyttää, kaikkien piti juoda mahdollisimman paljon, holitonta mahdollisuutta ei ollut, kasvisruokaa ei saanut lähes ollenkaan ja naisiin kohdistui ihan hirveän ”hauskaa” läppää.
    Onneksi vaihdoin alaa ja yliopistoa Helsinkiin ja HYY:lle, jossa epäkohtiin puututaan napakasti. Mielestäni pitää saada sitsata kuten haluaa, myös holittomana ja/tai vegaanina, koska silloin kaikilla on hauskaa ja kaikki voivat ottaa osaa! Sitsilauluissa on paljon sellaisia, jotka eivät satuta ketään.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  33. Kylteri-teekkari joka ei todellakaan lue mvlehteä

    Eiks sensuuri ole vähän natsien ja muiden ahdasmielisten juttu? Faktahan on se että sellaista huumoria ei olekkaan joka ei jotain pilkkaa ja jos se on liikaa niin turha sitsejä on oikeastaan järjestää kun yhtä hyvin voi käydä kirkossa laulamassa virsiä.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  34. R

    Mä olen ollut useammilla sitseillä, joissa on pyritty olemaan skarpimpia laulujen kanssa, eikä kukaan ole näyttänyt pahastuneen rasismin puutteesta. Jos ajatus sitseistä ilman n-sanaa ahdistaa, kannattaa varmaan pysyä kotona eikä pilata muiden iltaa. Kaikesta sitä nykyään loukkaannutaankin, notta ei voi paria säkeistöä muokata uuteen uskoon ilman mielensäpahoittajien armadaa.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  35. intersektionaalisuus

    Huumori on asia jolla käsitellään vaikeita asioita, valitettavasti kirjoittajalla ei huumorintaju ole aivan täysin kunnossa. Hänestä myös tuntuu olevan ok sanoa halla-ahoa natsiksi mutta n sana on liikaa. Käytös muistuttaa lähinnä raamatun fariseusten lakien pakonomainen noudattaminen riippumatta tilanteesta tai järkevyydestä, ei ihme että ahdistaa.

    Kaikesta voi loukkaantua, mutta kaikesta ei tarvitse, se on täysin omasta asenteesta kiinni.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  36. Percphone

    ”Voisi myös kysyä, kuinka hyvää huumoria on sellainen huumori, josta ei jää rasismin, syrjinnän ja loukkaamisen poiston jälkeen mitään jäljelle.”
    Mielestäni tämä on ihan kelpo pohdinta jokaiselle molemmin puolin.

    Huumori ei aina ole kaikille sopivaa, yhtenäistä ja pehmeää, mutta huumorilla on sekin puoli, että sen laukojan tulee tuntea yleisönsä. En myöskään tiennyt, että sitsilaulut edelleen sisältävät viitteitä tutorin oikeuksiin fuksin suhteen, järkytyin jopa tästä laulusta enempi kuin alkuperäisestä keskustelun avaajasta.

    En ehkä yhdy kaikkiin mielipiteisiin, mutta en myöskään voi kieltää sitä, ettenkö odottaisi sivistyneiltä yliopistolaisilta enempi tilannetajua ja ymmärrystä asioista. Jos tästä on useampi puhunut, on se ongelma eikä yhden ihmisen vastarinta.

    Nyt kun keskustelu on avattu, asiasta voisi harkita molemmin puoleista järkevää neuvonpitoa asian tiimoilta.

    Ja jutun kirjoittajalle voimia, sillä ylilauta ja mvlehtitrollit ovat saapuneet kommenttipalstaan. Jos saat yksityksesti ylimeneviä juttuja, toivoisin jonkinlaista kirjoitusta niistäkin kommenteista, sillä se on jo tiedossa, miten tämä systeemi toimii.

    Toivon kirjoittajalle ja sille yhdelle sitsaajalle, joka ei jodelin vihoja ansainnut, hyvää kevättä.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  37. Ugi

    Miksi nämä kaikesta loukkaantuvat ihmiset vaativat tapahtumia järjestäviä henkilöitä muuttamaan tapahtumia ja uhkailevat tapahtumien ”näivettyvän” jos näin ei tapahdu. Eivätkö he voisi itse järjestää tapahtumia joissa toimitaan heidän haluamallaan tavalla. Eli todennäköisesti leikkiä piiriliekkejä laulamalla krokotiiligenaa viisi tuntia putkeen, painottamatta sanaa seksi koska sekin on mautonta ja epälunnollista.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  38. Huolestunut vanhempi

    Testamentti-kappaleen ajatushan on eläytyä säkeistön protagonistin rooliin ja irvailla tätä kautta laulajasta ehkä typerältä tai hasssuilta tuntuville asioille. Jos sitä ei tajua satiiriksi, kannattaa ehkä miettiä kuuluuko korkeakouluun laisinkaan.

    Kirjoitin paniikkia herättäneen säkeistön nyt kuitenkin uusiksi:

    Kun mä kuolen natsilippuni sä saat
    Kun mä kuolen natsilippuni sä saat
    Minä olen Halla-aho enkä suvaita mä taho
    Kun mä kuolen natsilippuni sä saat

    Rakkain terkuin säkeistön alkuperäinen kirjoittaja.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  39. Oula Lintula

    No onhan tuo nyt törkeää, että oppositiojohtaja ihan nimeltä mainiten rinnastetaan natseihin ja rasisteihin.

    Mutta semmoista se on. Joskus sitsilauluissa tehdään törkeää pilaa. Ei persuillakaan pidä olla sille mitään immuniteettia kuten ei muillakaan poliittisilla tahoilla.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  40. Mari Kiviniemi

    Jos olet alkoholistivanhempien lapsi, miksi menet sitseille, jotka keskittyy juomisen ja päihtymisen ympärille? Eikö se ole ihan odotettua, että juhlissa jotka keskittyvät juomisen ympärille lauletaan juomalauluja? Neekeri-sanaa tulisi tietty välttää kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa, mutta muiden mainittujen teemojen niputtaminen samaan joukkoon ampui kyllä ohi ja kaukaa, pahoittelut kirjoittajalle.

    juomalaulut on iso osa eri kulttuureita, ei ainoastaan eri opiskelijakulttuureita, van esimerkiksi irlannissa perinteiset juomalaulut (whiskey in a jar, jne.) on nivoutunut yhteen kulttuurin kanssa. Juomalaulujen kitkeminen, koska joku saattaa niistä loukkaantua, on kyllä ns. typerää paskaa.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  41. Opiskelija #N

    Jodel- ja verkkokeskustelussa kannattaa ottaa huomioon, kuinka monta ei-yliopistolaista on innokkaana ottanut kantaa tapahtumiin ja JYYn toimintatapoihin

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  42. Ylilautajonne

    Moi, ja kiitos kirjoituksesta!

    Siltä varalta että ihmettelet vääristynyttä äänestystulosta ja möyhöämisen määrää, ylilaudan pikkupojat ovat olleet liikkeellä.

    https://ylilauta.org/satunnainen/80918904

    Suosittelen kirjoittamaan kirjoituksen aiheuttamasta hyökkäyksestä, jotta asia tulee useammille ilmi. Jos vaan on siihen jaksamista.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  43. Aleksi

    Huumoria tulee toki analysoida ja pyrkiä ajoittain vetämään rajaa hyväksyttävän ja ei-hyväksyttävän välillä. On kuitenkin kohtuullisen lapsellista vaatia, että huumori saisi olla ainoastaan sellaista, mikä ei loukkaisi ketään tai sitseillä laulettaisiin ainoastaan lauluja, jotka eivät loukkaa ketään. Suuri enemmistö sitsilauluista (ja yleensä juuri ne hauskimmat) käsittelevät aiheita ja sisältävät sanoja, jotka voivat loukata tai olla kipeitä joillekin henkilöille: seksi, kuolema, alkoholinkäyttö, eri ammattiryhmiin kohdistuva pila, ehkäisy, opiskelustressi, kirosanat, mielenterveys, uskonto jne. Joku saattaa loukkaantua siitäkin, että alkuperäiskapppaletta on muunneltu.

    Monesti paras huumori on juuri hyväksyttävän ja ei-hyväksyttävän välisellä rajalla taiteilua.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  44. Maltillisesta feministiryhmästä

    Hei tulin äänestämään, koska näin että tätä nainostettiin facebookin rennossa feminismiryhmässä. Kirjoitukseen en ota kauheasti kantaa.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  45. Ei

    Jos ympärillään näkee vain vihollisia tai asioita, jotka on laadittu loukkaamaan muita, on syytä peiliin katsomiseen.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  46. Uleåborg

    Ylilautajonnelle tiedoksi, ettei linkatussa ylilaudan langassa edes ohjeistettu äänestämään suuntaan taikka toiseen. Samasta langasta kävi myös ilmi, että esimerkiksi facebookin rento feminismiryhmä on masinoinut väkeä äänestämään.

    Tämä sama keskustelu pyörii tällä hetkellä muidenkin yliopistokaupunkien jodeleissa ja sitä kautta itsekin eksyin tänne.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  47. E

    Alkoholisti-isän lapsena voin kokemuksesta sanoa, että minua ei ainakaan henkilökohtaisesti loukkaa laulu, jossa vitsaillaan alkoholismilla. En liitä sitä itseeni, isääni tai muitten suhtautumiseen perheeseeni. En millään tavalla ota sitä sitsilaulun yhteydessä loukkauksena.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  48. Siltsu

    Ehdottomasti pitää poistaa ja jatkossa laulaa pelkkää helan gåria, jotta kenellekään ei vain tule paha mieli.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  49. Joopa joo

    Hienosti ylilautajonne sivuuttaa yleisen keskustelun vetoamalla ylilautaan. Toki laudalta on varmasti tullut ääniä, mutta jos on yhtään aihetta seurannut niin on selvää, että valtaosa ihmisistä ei pidä tästä mielensäpahoittamisen kulttuurista. Uskon että äänestystulos reflektoi todellisuutta melko hyvin. Tulkaa ulos sieltä kuplistanne ja kohdatkaa se totuus, että teillä on se vähemmistömielipide, vaikka mediat olisivat teidän kanssa samalla linjalla.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  50. Jesse

    Naurettavaa ulinaa.
    Ja tottakai välittömästi kaikki ”rasistit” haukutaan boteiksi ja mielipidevaikuttajiksi koska eihän se nyt ole mahdollista että on vielä ihmisiä jotka eivät loukkaannu harmittomista asioista.

    ”yhyy toi on erimieltä, se on pakko olla trolli yhyy” = nykyiset suvaitsevaiset pähkinänkuoressa.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *