Ei hakutuloksia.

Teksti Laura Kangas

Kommentti: Sitsikohu toi esiin opiskelijakulttuurin ruman puolen – Syrjintä täytyy kitkeä pois sitseiltä, ennen kuin se näivettää koko perinteen

Stimuluksen, Abakuksen ja Pedagon sitseistä heräsi kohu viime viikolla. Kuva: Laura Kangas

Sitsilaulukohu nosti esille ongelman, joka mädättää opiskelijakulttuuria hälyttävällä tavalla, kirjoittaa Jylkkärin toimittaja Laura Kangas.

Huomautus: Kommentti sisältää esimerkkejä sitsikäytännöistä, jotka voivat ahdistaa ja loukata. Esimerkit liittyvät rasismiin, alkoholismiin, perheväkivaltaan ja seksuaaliseen väkivaltaan.

Yliopistokulttuurin sisäisestä rasismista ja loukkaavasta kielenkäytöstä on vaiettu pitkään, mutta viime viikolla hiljaisuus rikottiin.

Stimulus, Pedago ja Abakus viettivät keskiviikkona 21.3. Laine-sitsejä Escapessa. Sitseille pukeuduttiin kaikeksi, mihin voi liittää -laine-päätteen sanan loppuun.

Eräs sitsaaja tuli paikalle hollantilaine-teemaisesti pukeutuneena Zwarte Piet -nimiseksi hahmoksi. Zwarte Piet on 1400-luvulla alkunsa saanut hollantilaisessa jouluperinteessä esiintyvä Sinterklaasin eli paikallisen joulupukkihahmon apuri, joka kuvataan usein tummaihoisena ja jota esitetään maalaamalla kasvot mustaksi. Hahmo on nykypäivänä herättänyt kritiikkiä, sillä sen koetaan olevan rasistinen kuvaus maurilaisorjista.

Sitsit sujuivat kuitenkin hyvin, kunnes lauluvuorossa oli Testamentti-niminen sitsilaulu. Laulussahan lauletaan kaikesta, mitä voi kuollessaan jättää jälkeensä, kuten Kun mä kuolen snapsilasini sä saat.

Eräs sitsaaja aloitti varsinaisten säkeistöjen jälkeen lisäsäkeistön, kuten tapana on. Kyseinen säkeistö menee näin:

Kun mä kuolen natsilippuni sä saat 
Kun mä kuolen natsilippuni sä saat
Koska olen Halla-aho enkä n——–ä taho
Kun mä kuolen natsilippuni sä saat

Kaikki osaavat varmasti päätellä, mikä sana säkeistöstä on sensuroitu.

Säkeistön jälkeen laulun oli tarkoitus jatkua, mutta yksi Pedagon jäsen nousi ylös ja protestoi säkeistöä. Suurin osa muista sitsaajista jatkoi laulamista ja ohitti tämän puheenvuoron, koska sitseillä oli 100 osallistujaa ja kova häly eikä kyseinen henkilö kyennyt ottamaan tilanteessa puheenvuoroa. Sitsejä oli jäljellä kahdeksan minuuttia, ja suuri osa osallistujista oli humalassa.

Kyseinen Pedagon jäsen poistui myöhemmin sitseiltä baarin narikkaan. Myös useampi muu sitsaaja lähti pois lohduttamaan tätä. Kyseinen sitsaaja palasi myöhemmin takaisin paikalle. Tilanteesta keskusteltiin jälkikäteen sitsien toastmastereiden ja järjestäjien kanssa.

On hyvä, että JYY tuomitsee rasismin ainejärjestöjen tapahtumissa. Olisikin mukavaa, jos sama linja näkyisi myös ihan konkreettisissa teoissa.

Tapauksesta heräsi kiivas keskustelu, ensimmäisenä Jodel-sovelluksessa.

Kaikki kolme ainejärjestöä julkaisivat kannanotot, joissa tuomittiin rasismi heidän tapahtumissaan, pahoiteltiin tapahtunutta ja luvattiin kehittää toimintaa niin, että vastaavaa ei jatkossa tapahtuisi.

JYY otti kantaa tapahtuneeseen pari päivää sitsien jälkeen. Edustajiston puheenjohtaja Bella Forsgrén kirjoitti JYYn blogiin ansiokkaan tekstin siitä, miksi rasismi sitsilaulujen sanoituksissa ei ole oikein eikä n-sanaa voi käyttää edes huumorin keinona tai rasistien pilkkaamisessa. Tapaus nostettiin esille myös viikonloppuna JYYn vuosijuhlien juhlapuheessa, ja rasisminvastainen lausunto sai siellä raikuvat aplodit.

N-sanan käytöstä on keskusteltu muuallakin: Oulun yliopistossa ihmeteltiin vuonna 2016, miksi oululaiset teekkarit käyttivät teekkarihymnissä edelleen n-sanaa, vaikka teekkarivaliokunta oli suosittanut sen poistamista. Keskustelun myötä sana poistettiin hymnistä myös Oulussa.

On hyvä, että JYY tuomitsee rasismin ainejärjestöjen tapahtumissa. Olisikin mukavaa, jos sama linja näkyisi myös ihan konkreettisissa teoissa. Samana iltana kohusitsien aikaan JYY vietti omia vuosijuhlasitsejään Ilokivellä. Siellä laulettiin tismalleen sama lisäsäkeistö, eikä siihen puututtu mitenkään. Sama säkeistö oli laulettu myös edellisvuoden vujusitseillä.

(Päivitys: Pian tämän kommentin julkaisun jälkeen JYY julkaisi kannanoton, jossa sanottiin: ”Myös JYYn omilla sitseillä on esiintynyt rasistista kielenkäyttöä ja pyydämme sitä anteeksi. JYYn omat sitsikäytänteet ovat nousseet keskusteluun ja JYY laatii ohjeistukset yhdenvertaisiin sitseihin. Näiden ohjeistusten noudattamista tullaan suosittelemaan JYYn piirissä toimivien järjestöjen keskuudessa.”)

Laine-sitsien tapahtumista ei voikaan syyttää Zwarte Piet -hahmoksi pukeutunutta sitsaajaa tai pahennusta aiheuttaneen säkeistön esittäjää, vaan kaikkia, jotka vuosikymmenien ajan ovat hijaisesti hyväksyneet loukkaavan käytöksen sitseillä.

”Opiskelijakulttuuri on mätä, enkä halua olla missään tekemisissä sen kanssa”, sanoi eräs ystäväni viime viikonloppuna.

Rasistiset sitsilaulut eivät ole ainoa asia, joka sitseissä hiertää. Lauluissa pilkataan tummaihoisten ihmisten lisäksi muitakin vähemmistöryhmiä, kuten venäläisiä tai homoja. Sitseillä lauletaan pedofiliasta, perheväkivallasta ja alkoholismista naureskellen, jopa ihannoiden.

Suurimmalla osalla sitsien osallistujista ei ole minkäänlaista omaa kokemuspohjaa asioista, joille he nauravat laulaessaan. Välillä olen kuitenkin miettinyt, olisiko vaikkapa alkoholistivanhempien lapsena kovinkaan hauskaa laulaa, että Jos eukkosi kieltää sua juomasta, niin juo / mutt’ juomasta älä sinä milloinkaan lakkaa, vaan hanki sinä itselles parempi akka.

Tai onko #metoo-kampanjan ja seksuaalisen väkivallan ympärillä pyörineen keskustelun jälkeen hassua laulaa nuoremman opiskelijan raiskaamisesta: Fuksi, se mukaan kannetaan / fuksi, yösija annetaan / fuksi, oottaa yöbussia / fuksi, saa tutor nussia / tasa-arvosta turha on puhua täällä / fuksi on alla ja tuutori päällä.

Moni onkin päättänyt, ettei halua osallistua tällaisen ”huumorin” viljelemiseen. Forsgrén kertoi kieltäytyneensä tämän kevään JYY-sitseiltä siksi, että edellisvuoden sitsien rasistiset laulut ahdistivat häntä (mikä oli häneltä hyvä päätös: kuten tuossa aikaisemmin kerroin, meno ei ole muuttunut). Olen kuullut venäläisiltä opiskelijoilta, että he ovat kyllästyneet ryssäläppään eivätkä siksi enää sitsaa.

Voisi myös kysyä, kuinka hyvää huumoria on sellainen huumori, josta ei jää rasismin, syrjinnän ja loukkaamisen poiston jälkeen mitään jäljelle.

Osa on nostanut esille muitakin sitsien ongelmia, kuten sen, miten voimakkaasti niiden konsepti keskittyy humaltumiseen. Ja sen, miten alentavaa on pyytää lupa käydä vessassa, jos vaikkapa kärsii sairaudesta, joka vaatii vessareissuja tavallista tiheämmin.

Jotkut tuttavani ovat lakanneet käymästä kokonaan ei vain sitseillä, vaan opiskelijatapahtumissa ylipäätään. ”Opiskelijakulttuuri on mätä, enkä halua olla missään tekemisissä sen kanssa”, sanoi eräs ystäväni viime viikonloppuna.

Toiset taas ovat sitä mieltä, että sitsilauluhin puuttuminen olisi liiallista sananvapauden ja huumorin rajoittamista. ”Yliopisto ei ole eikä sen kuulu olla turvasatama”, sanoi eräs Jodel-keskustelun osallistuja.

Tuntuu aika karulta ajatusmaailmalta sellainen, jossa toisia ihmisiä ei tarvitse ottaa huomioon, huumorin varjolla voi pilkata sorrettuja ja vain kovanahkaiset pärjäävät (tai ne onnekkaat, joiden elämässä ei ole kipeitä asioita). Voisi myös kysyä, kuinka hyvää huumoria on sellainen huumori, josta ei jää rasismin, syrjinnän ja loukkaamisen poiston jälkeen mitään jäljelle.

 

Opiskelijakulttuuri tarvitsee selkeästi intervention.

Kiitos rohkealle pedagolaiselle, joka kyseenalaisti vallitsevan ilmapiirin. Nyt keskustelua täytyy jatkaa ja kysyä, ketä nykyinen ilmapiiri palvelee, vai palveleeko ketään.

Kirjoitin uusimpaan Jylkkäriin reportaasin sitseistä, ja vierailin juttua varten kaksilla sitseillä. Viihdyin aidosti molemmissa tapahtumissa. Sitsit ovat mahtava, ainutlaatuinen perinne – vaikka monien laulujen sanat nostavatkin karvani pystyyn.

Olen laulanut sitseillä myös lukemattomia eri lauluja, jotka eivät halvenna mitään ihmisryhmää tai naura asiattomasti kipeille ja vaikeille asioille. Silti ne ovat olleet hauskoja ja oivaltavia lauluja. Niiden avulla olisi hyvä uudistaa sitsikulttuuria ja todistaa, että hauskaa voi pitää myös loukkaamatta ketään.

Sitsejä on vietetty jonkinlaisessa muodossa sata vuotta, ja perinne on edelleen vahva. Olisi harmi, jos se kuihtuisi kasaan sen takia, ettei opiskelijapiireissä osata ottaa muita huomioon.

27.3.2018 13:08 Juttua korjattu. Täsmennetty kohtaa, jossa kerrotaan illan tapahtumista: Protestoinut osallistuja ei saanut puheenvuoroa hälyn vuoksi, ja sitsejä oli tilanteessa jäljellä noin 8 minuuttia. Hän ei poistunut paikalta heti laulun jälkeen, vaan myöhemmin. Hän myös palasi takaisin paikalle. Lisätty myös tieto siitä, että Stimulus, Abakus ja Pedago tekivät tapahtuneen johdosta kannanotot.

Pitäisikö sitsilauluista poistaa rasistiset ilmaisut?

Näytä tulokset

Kysely on suljettu tiistaina 27.3. klo 13:20, kun samasta ip-osoitteesta alkoi tulla satoja kyllä-vastauksia. Ennen tätä kyselyn vastaukset olivat jakautuneet suunnilleen päinvastaisessa suhteessa kuin kyselyn sulkemisen hetkellä.

  1. Libertaari

    Heikkoutta…. se on kuuluu meijä finno-ugrliaseen perinteseen! Jos joku loukkaantuu niin voivoi. Maassa maan tavalla tai maasta ulos

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  2. Tony

    Ahdasmielistä ja suvaitsematonta sensuuria ilmeisesti suunnitteilla JYYssä.

    Mitäpä jos lumihiutaleet tosiaan sitsaisi keskenään ottaen huomioon kaikki miljoonat eri sukupuolet yhtäläisesti ja tehden asianmukaiset triggervaroitukset, jos verbaalisesti vähänkään poliittisen korrektisuuden kapealta polulta poiketaan.

    Jonkinlaista huumoria sietävät ja siitä jopa pitävät voivat sitten jatkaa sitä useampi satavuotista sitsikulttuuria.

    Ahdasmielisimpien ei pidä antaa kaapata koko yhteiskuntaa.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  3. Oikea opiskelija

    Mistähän nuo 2000 kyllä-ääntä tulivat puolen tunnin sisään? Eivätkö väärät mielipiteet miellytä? 😀

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  4. Huone Kasvi

    Nyt olen kuin amerikkalainen alankolainen ja laulan: Uli uli uli u u u.
    Se että käyttää satiirisessa laulussa pahaa sanaa jostain pienestä ryhmästä ei ole mitenkään paheksuttavaa. Samoin pitää ottaa huomioon laulun julkaisuajankohta. Olisi kovin outoa jos virsikirjasta otettaisi pois vähemmistöä kuvaavia termejä. Samoin pitää huomioida vanhoissa suomalaisissa lauluissa. Gösta Sundqvist lauloi menossa laulussa halventavaan sävyyn vaikkei niillä tahtonut pahaa, päin vastoin.

    Toinen asia on Halla-ahon tuominen lauluihin. Uskon vankasti siihen että monelle sisäisesti persulle sitsaajalle Halliksen haukkuminen on ihan ok. Olkaa siis valmiina ottamaan Touko Aallon sihteerinjyystölauluja, Kontulan sisarusrakkauslauluja sekä Arhinmäen vodkaturismilauluja. Puhumattakaan Ville Niinistön bensaa suonissaan laulua joka suhahtaa samaan verseen kuin Hakkaraisen.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  5. epätietoinen

    Miksi lisäsitte eilen illalla tai tänään aamulla noin neljä tuhatta kyllä-ääntä?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  6. helmi

    Kauheesyi rasismia kommenteissa. Voisitteko poistaa keskustelun?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  7. Jami R

    Lauluissa aika rankkaa pilkkaa esm. Halla-ahosta. Onko tällainen henkilöönkohdistuva pilkka asiallista ? On kuitenkin vuosi 2018!

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  8. LO from HKI

    Suurin osa sitsilauluista sisältää mustaa huumoria. Helvetti vieköön, sehän sitseissä on se mikä tekee siitä hauskaa että ronskilla otteella juodaan, lauletaan (huudetaan) absureja ja korostavana kontrastina samanaikaisesri kaikki tämä suoritetaan tiukan etiketin ja perinteen kautta.

    Jos olet tälläinen ihminen joka helposti loukkaantuu tai kokee syvää maailmantuskaa, todella harmillista, mutta silloin ei kannata pilata muiden iloa.

    Lainaan tunnettua poikabändiä:

    ”Jos ei sul oo meidän läsnäolles mukavaa
    Älä anna sen sun iltaa pilaa vaan
    Ime huiluu, ime huilua”

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  9. Oho

    Tämä äänestys oli kyllä tuhoon tuomittu alusta asti. Näköjään täysin muut järjestöt ovat tulleet sähköttämään. Vähän aikaa sitten tilanne oli vielä 80-20 Ei-äänelle.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  10. Ulla Kuusinen

    Äänestyksen tuloksia on näprätty. Törkeää sensuuria.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  11. Yllättävät parituhatta kyllä ääntä puolessa tunnissa

    Jahas. Onko tämä bottaus jylkkärin porukoiden vai ulkopuolisen tuotosta? Se ei nimittäin mene läpi että ”kyllä” äänet yllättäen lähtivät eksponentiaaliseen nousuun muutaman tunnin sisällä.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  12. Kyllästynyt

    Yhtäkkiä tuhansia kyllä-ääniä lisää.
    Ei vissiin totuus miellytä.

    Kohta varmaan poistetaan kommentointi.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  13. ...

    Tarkemmin sanottuna koko äänestys on botattu.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  14. ÅboStefan

    Mielipidepoliisi kuuluu Neuvostoliittoon, Kiinaan ja muihin vastaaviin järjestelmiin, eikä sitä tule täälläkään ottaa käyttöön.

    Suomalaisen ylioppilaskuntien nettiäänestyksiin ei missään olosuhteissa myöskään tule viidessä minuutissa tuhansia ääniä.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  15. Johan

    Sitsilaulujen ”rasismista” venäläisiä kohtaan sopisi Kankaan ottavan huomioon sen, että se ei ole samalla tavalla rasismia, koska suomalaiset ovat yleisessä kontekstissa alisteisessa asemassa venäläisiin nähden. Koska viime aikoina erityisest esiinnostetussa rasismilla toteutettavassa vallankäytössä on erityisesti kyse nimenomaan valta-aseman pönkittämisestä rasistisen alistamisen avulla, ei venäläisten pilkkaaminen sitsilauluissa ole tällaista: Suomihan on ollut alisteinen suhteessaan Venäjään jo yli 70 vuoden ajan.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  16. Keijo

    Kiinalaisetko täällä on käyny äänestää kun yönaikana tuli +8k ääntä kyllä äänelle.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  17. SÄÄLITTÄVÄÄ

    Hetkinen, mistä tohon äänestykseen tuli yhtäkkiä järkyttävä määrä kyllä-ääniä, ilman että äänien suhteet muuttuivat mihinkään? 😀 Eikö lukijat vaan osaa äänestää oikein niin pitää avittaa?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  18. Jaana Kangas

    Kiitos kaikilla kyselyyn vastanneille ja juttua kommentoineille. Olen sulkenut kyselyn, koska samasta ip-osoitteesta on alkanut tulla satoja vastauksia. Vastauksia on ylipäätänsä saatu enemmän kuin normaalisti, sillä seuraavaksi suosituin kyselymme on kerännyt 145 ääntä.

    Asiallinen keskustelu aiheesta saa jatkua. Moderoimme epäasialliset kommentit pois parhaan kykymme mukaan. Asiattomista kommenteista voi lähettää meille myös ilmoituksen.

    Terveisin,
    Jaana Kangas
    Jylkkärin päätoimittaja

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  19. Nyt oikeesti

    Kommentit kertoo kaiken oleellisen. Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta olla pahoittamatta mieltään. Jos sen perusteella aletaan laatimaan sääntöjä ja lakeja jotka rajoittavat sitä mitä saa sanoa tai mistä saa viettää huumoria, ollaan erittäin vaarallisesti totalitarismin tiellä eikä tarvitse paljon historiaa lukea ymmärtääkseen että se jos mikä ei ikinä johda mihinkään hyvään.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  20. ensona

    Miksi jutussa sanotaan että n-sanaa ei saa käyttää ja sitten seuraavassa kappaleessa käytetään n-sanaa? Ei mitään johdonmukaisuutta.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  21. Jv

    Vastenmielisiin kunnianloukkauksiin tulee kyllä puuttua. Perussuomalaisten puheenjohtajan esittäminen natsina tai rasistina on loukkaavaa leimaamista. Ei ihme että yleisössä loukkaannuttiin.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  22. Markus

    Voisitteko poistaa äänestystuloksen kun se ei kerran pidä lainkaan paikkansa?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  23. Blastia

    Baizuo (pronounced ”bye-tswaw) is a Chinese epithet meaning naive western educated person who advocates for peace and equality only to satisfy their own feeling of moral superiority. A baizuo only cares about topics such as immigration, minorities, LGBT and the environment while being obsessed with political correctness to the extent that they import backwards Islamic values for the sake of multiculturalism.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  24. Mulatti

    Antaa laulujen raikaa ja juhlien jatkua perinteiden mukaan. Siinä vaiheessa kun sitsien perinteitä ruvetaan sensuroimaan, on sitsikulttuuri ja samalla yliopistoelämä tuhottu ajoiksi.

    Jos mustasta huumorista rupeaa ihminen loukkaantumaan muiden puolesta, kannattaa katsoa peiliin ja miettiä mikä meni väärin. Vaikka laulu kuulostaisikin sanoituksensa perusteella rasistiselle, eivät sitä sen laulajat sellaisena tarkoita. Ihmisen pitää osata nauraa kaikelle, varsinkin itselleen ja muille ihmisille. Jos tähän ei kykene, tulee elämä olemaan todella vaikeaa.

    Puolestani laulakaa neekereistä, alkoholismista, fuksien kuksimisesta, ihan kaikesta mitä ikinä keksittekin. Todellisuudessa ketään muuta tämä ei kiinnosta kuin ihmisiä jotka peilaavat oman turvattomuudentunteensa muiden suojeluun.

    Minua on elämäni aikana haukuttu neekeriksi, homoksi, mamuksi vaikka miksi. Jos en asialle olisi osannut nauraa, olisi tähänastinen elämäni ollut huomattavasti vaikeampaa.
    Toisaalta yleensä minä olen se joka bileissä kertookin neekerivitsejä.

    Mikäs tässä ollessa mulatti.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  25. Keksi parempi syy

    ”Olen sulkenut kyselyn, koska samasta ip-osoitteesta on alkanut tulla satoja vastauksia.”

    Ja ongelma oli? Samalla IP:llä pystyi äänestämään vain kerran.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  26. metro

    Eikö olis ihan fiksua poistaa noi äänestystulokset tästä artikkelista kokonaan, kun on kuitenkin ihan ilmiselvää, että äänestykseen osallistui tuhansia bottiääniä?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  27. Matti

    Eikö äänestyksen tulos miellyttänyt? 😀

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  28. Äly hoi!

    Nyt ylläpito hereille: Jos kerta äänestystulos on selvästi hakkeroitu/muuten epätotuuden mukainen, niin ettehän te tietenkään sitä voi jutun loppuun jättää näkyviin.

    Joko A) poistakaa koko äänestystulos näkyvistä,
    tai B) Palauttakaa se tulos, joka oli voimassa ennen kuin yhdestä IP-osoitteesta alkoi tulemaan suurta määrää ääniä.

    Tämän pitäisi olla ilmiselvää objektiiviselle medialle, mutta nyt äänestystulosten esillejättö kyllä herättää väistämättä pohtimaan onko nykyinen tulos alunperinkin toivottu, ja siksi se on jätetty esille. Jos satoja/tuhansia ei-ääniä olisi alkanut tulemaan yhdestä osoitteesta, olen varma että äänestys tuloksineen päivineen olisi poistettu.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  29. Simo Silmu

    Pitäiskö pysyä poissa sitseiltä jos ne on niin hirveitä?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  30. Keijo Kaarisade

    Kummalle puolelle ja kuinka paljon ääniä on annettua samasta osoitteesta?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  31. Iloinen JYY-veronmaksaja

    Kiitos että suollatte tällaista roskaa Jylkkäri ja pakotatte minutkin rahoittamaan tätä pelleilyä ilman tahtoani.
    Huumori tulee kieltää ja paras keskustelukulttuurihan on semmoinen missä molemmat kulkevat kuin nuorallakävelijät kun mitään ei voi sanoa.
    Hyvä mieli tulee tällaisesta 🙂

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  32. Mielensäpahoittaja

    Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun en enää saa sitsata niin kuin ennen. Sitsien tietty sikailukulttuuri (toki hyväntahtoinen vaikka kuulostaakin pahalta) on aina ollut se jutun hohto! Enää en halua sitsata, jos siellä saa laulaa vain kirkkoon sopivia kappaleita. Eikö kukaan huomioi meitä hieman ronskista huumorista pitäviä? Ainoa vaihtoehto taitaa olla vain olla hiljaa ja mieliksi tälle suvaitsevaisuuden aallolle, jossa meitä ei enää suvaita. Siinä on vissi ero, että onko n-sana alistavassa vai humoristisessa kontekstissa! Jos joku muuta väittää se on hänen mielipiteensä ja oikeutensa, ja tämä on minun mielipiteeni. Tervetuloa demokratiaan. Silti vain toinen näistä on oikea? Noh, mitäpä väliä sillä, kohtahan minä olen kasvanut jo keski-ikäiseksi valkoihoiseksi heteromieheksi

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  33. Ville Aro

    Menikö tunteisiin ihmisten mielipide?
    m-m-mutku-mn toi on eri miel mi mieltä kun mä ;__; trolleja ja botteja kaikkialla

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  34. LCHawk

    Huomaatteko, että taas ammattiloukkaantuja oli jostain humanistis-yhteiskuntatieteelliseltä alalta? Jostain mystisestä syistä kovia tieteitä opiskelevat, vähemmistöihin kuuluvat henkilöt eivät loukkaannu. Johtuisikohan siitä, että heillä on muutakin tekemistä ja oikeita onglemia ratkottavaksi kaikenlaisen loukkaantumisen sijaan.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  35. The Raisiolainen

    Kaikkien mahdollisten vähemmistöjen piolesta on jylkkäri taas luokkaantunut ties millä verukkeilla, mutta eräs ryhmä loistaa poissa olollaan. Molemmil poulil jokkee ollaa tyrmistynei, et ”Mä vihaan turkulaisia” o sitsi vihos. Eikö turkulaiset ole tarpeeksi mediaseksikäs ryhmä, jonka puolesta luokkaantua? Vai onko jylkkärin mielestä turkukulaiset alemmanluokan opiskelijoita yliopistolla?

    Vai vedänkö liian monta raitaa vihteitä palkokasveja hengityselimiin turhasta? Onko kyseessä vain huumoaria, josta kaikki eivät vain tykkää? Jos en tykkää jostain, pitääkö se kieltää kaikilta? Mitä, jos en vain menisi enään tapahtumiin joista en nauti? Vai järjestänkö itse ”turkulaispoliittisesti neutraalit sitsit”, mitä vittua se ikänä tarkoittaisikaan.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  36. ugn

    Perinteitä ei muokata siksi että joku keksii loukkaantua.

    Ei n-sanakaan ollut ongelma suomessa ennen kuin rtardit keksivät että se jotenkin voisi loukata jotakin SUOMESSA. Ei sieltä amerikasta ole pakko importtaa kaikkea.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  37. KAAPO

    Oliko intiaanit rasisteja kun vastustivat maahanmuuttoa vai miten se meni…

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  38. espe

    Halla-aho ei ole rasisti, eikä n-sanaa saa käyttää.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  39. Tee

    Hauskintahan koko kohussa on se, että tässä ”pahassa” säkeistössä laulettiin Halla-Ahon natsi-lipusta ja istutettiin Neekeri-sanaa nimenomaan Halliksen suuhun. Tästä voisi päätellä että säkeistö on alunperin jonkun enemmän tai vähemmän suvaitsevaisesti ajattelevan henkilön veistelemä.
    Nyt kuitenkin suvaittiin (tai vastustettiin rasismia) väärällä tavalla,koska sanat itsessään voi olla pahoja ja taas saatiin aihetta loukkaantua.

    Nimenomaan tässä on mielestäni jutun pihvi, juuri tämän takia puolesta-loukkaantujia ja poliittisen korrektiuden vaatijoita on syytä pilkata armottomasti, nyt kun siihen on vielä mahdollisuus. Muuten me kaikki tasapainottelemme yhä kapeaammaksi käyvällä sananvapauden nuoralla kohti tulevaisuutta, joutuen koko ajan some-lynkkauksen uhalla miettimään suvaitsemmeko varmasti oikealla tavalla ja tällä hetkellä hyväksyttyjä termejä käyttäen.
    Vieläkö voi sanoa ”Värillinen” vai onko se jo rasistista? Entä ”Musta”?
    Entä ”Rodullistettu”?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  40. Petteri

    ”Ennen tätä kyselyn vastaukset olivat jakautuneet suunnilleen päinvastaisessa suhteessa kuin kyselyn sulkemisen hetkellä”

    Kysely oli pitkään 25 % kyllä ja 75 % ei.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  41. Petteri

    https://i.imgur.com/QQCJbfW.jpg

    ”suunnilleen päinvastaisessa suhteessa”
    85 % ei-ääniä on kyllä aika kaukana tuosta suunnilleen päinvastaisesta.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  42. Toni

    Kysely on suljettu äänien suhteella 2/1, kun äänestys oli pitkään välillä 1/5 – 1/6. Miten nämä suhdeluvut ovat suunnilleen samat päinvastaisina?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  43. Lauri

    Tässä meillä on taas hieno esimerkki puolueellisesta valemediasta. Kyselyn tulokset on manipuloitu, mutta jätetty silti esille oman agendan ajamiseksi. Edes teksti ”päinvastaisessa suhteessa” ei pidä paikkansa, vaan ei-ääniä oli huomattavasti enemmän.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  44. Koponen

    Niitä sitsilauluja on satabiljoonaa. Muutaman nykyaikaan sopimattoman poistaminen valikosta tuskin romuttaisi koko perinnettä.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  45. Opiskelija

    Huvittavaa valemedian toiminta äänestystuloksen manipuloinnista. Taisi suhde EI -äänien hyväksi olla ihan hieman enemmän kuin 2/1. Mutta mitäpä ei oman agendan ajamiseksi tehtäisi.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  46. Rasmus T.

    Meni kyllä maku jylkkariin, kun tällaista päästetään läpi. Olisivat edes rehellisiä, että vain 15% pahoittaa mielensä sitsien lauluista.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  47. Vexi Virtanen

    Pilkkalaulut ja poliittiset pilkkalaulut ovat vanha perinne. Niissä pilkataan valtaapitäviä, jotka ovat ns. julkista riistaa. Kansanperinteessä on laulettu myös hässimisestä yms., jolloin on ymmärrettävä konteksti. Huumoria on ymmärrettävä.
    Sen sijaan se, että sitseillä pitää ”tunnustaa väriä”, eli ilmaista mitä puoluetta mahdollisesti kannattaa, ja sitten henkilöille nauretaan ja ivataan, meni minulla överiksi. Olivat ensimmäiset ja viimeiset sitsit.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *