Jyväskylän yliopisto tiedotti tiistaina 4. elokuuta, että kaikki lukuvuosi-ilmoittautumiset eivät ole siirtyneet Sisuun. Tämä on aiheuttanut ongelmia opiskelijoille, sillä opetukseen ilmoittautuminen ja opintosuunnitelman luominen ei toiminut kuten pitäisi. Samalla ongelmia oli myös YTHS:n ja digitaalisen opiskelijakortin Frankin taholla. 

Muut Suomen korkeakoulut eivät ole tiedottaneet vastaavista ongelmista.

Keskiviikkona 12.8. yliopisto tiedotti voitonriemuisesti asian korjaantuneen muun muuassa Jodelissa, mutta korjaamisilmoituksen alle ilmestyi nopeasti useita viestejä jossa kerrottiin, ettei ongelma tuntunut vieläkään selvinneen. Ainakin yksi jodlaaja kertoi että hänen aiemmin toiminut ilmoittautumisensa oli mennyt rikki ”korjaamisen” jälkeen. 

Alkuperäisen ongelman tilalle oli siis tullut uusi ongelma, jossa näyttää olevan kyse vain siitä, että Sisussa ei voi ilmoittautua kursseille eikä tehdä juuri muutakaan, sillä opinto-oikeus ei näy Sisussa.

Ongelma on tällä kertaa ilmeisesti Sisun ja valtakunnallisen Opintopolun välisessä yhteydessä.

Hyvin samanlaisia ongelmia oli jo viime syksynä, jolloin monen opiskelijan opinto-oikeus ei näkynyt Sisussa. Avoimeksi jää, onko kyse samasta ongelmasta kuin viime vuonna vai jostain uudesta, sillä torstai-iltapäivään mennessä Jylkkäri ei ole yrityksistä huolimatta saanut kiinni korjaamisesta vastaavaa ihmistä. Yliopiston digipalveluista suostuttiin kommentoimaan asiaa sen verran, että ongelma on tällä kertaa ilmeisesti Sisun ja valtakunnallisen Opintopolun välisessä yhteydessä. 

Opiskelijapalvelut selvitti alkuperäistä asiaa asiakaspalvelun ruuhkautuessa. Ongelma oli ilmeisesti se, että yliopiston järjestelmä ei kommunikoi muiden järjestelmien kanssa kaikkien opiskelijoiden kohdalla. Alkuperäinen ongelma johtui siis ilmesesti yliopiston järjestelmistä.

JYYn järjestösihteeri Ismo Puhakka kertoo, että ongelma ei rajoittunut vain Sisuun, vaan ilmoittautumistiedot ovat jääneet siirtymättä myös ylioppilaskunnan, YTHS:n ja Frankin järjestelmiin. JYY sai useita kymmeniä yhteydenottoja ongelmaan liittyen.

Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että vaikka opiskelijat ovat ilmoittautuneet ja maksaneet lukukausimaksun, he eivät esimerkiksi pystyneet luomaan opintosuunnitelmaa Sisussa tai saamaan lukuvuositarraa opiskelijakorttiin. 

 

YTHS:n vastaava lääkäri Mirka Rönkkö kertoo, että ongelma rajoitti opiskelijoita käyttämästä sähköisiä palvelukanavia. Tällaisia ovat etävastaanotto tai sähköinen ajanvaraus. Lukuvuosi-ilmoittautumisen tiedot tulevat YTHS:n järjestelmään normaalistikin jopa seitsemän päivän viiveellä.

Rönkkö kertoo, että opiskelijat, joiden tiedot eivät ole siirtyneet normaalisti, voivat mennä Puistokadun toimipisteen palveluneuvontaan ja osoittaa ylioppilaskunnan jäsenyyden opiskelutodistuksella, opiskelijakortilla tai maksukuitilla.

 

Ongelmia on esiintynyt kaikissa tiedekunnissa. Moni vastanneista opintopäälliköistä ja -sihteereistä kertoi saaneensa parikymmentä yhteydenottoa, osa vähemmän. Tarkkaa määrää on mahdoton arvioida, sillä kaikki opiskelijat eivät ole vielä yrittäneet ilmoittautua opetukseen.

Jos ongelmaa ei saada ratkaistua ajoissa, on periaatteessa mahdollista, että kaikki opiskelijat eivät ehdi ilmoittautua opetukseen Sisun kautta. Eri alojen opintopäälliköt ja -sihteerit kuitenkin painottavat, että tällainen ongelma ei saa asettaa opiskelijoita epätasa-arvoiseen asemaan.

”Opiskelijat nostetaan tarvittaessa täältä käsin kursseille Sisussa, joten kaikki kyllä pääsevät kursseille, joille heidän kuuluukin päästä”, kertoo informaatioteknologian opintosihteeri Kinna Tasala.

Myös Puhakka vahvistaa, että opiskelijapalveluilla on tieto niistä opiskelijoista, jotka ovat ilmoittautuneet ja maksaneet lukukausimaksun, ja ainakin lukuvuositarrojen suhteen tämä tieto voidaan nytkin hyödyntää manuaalisesti.

 

Jylkkäri jatkaa asian selvittämistä.