Pop-up Baari kantaa marketin uuden iskulauseen mukaista nimeä Parasta Seppälää, ja ravintolan juomavalikoima kattaa kaikki kaupassakin myytävät oluet. Tarjoiltaviin ruokiin kuuluu esimerkiksi lähialueilla tuotettua juustoa, lihaa ja muoti-ilmiöksi noussutta sushia.

Kauppias Vesa Nurmisen mukaan ajatus syntyi, kun Citymarketia lähdettiin remontoimaan uuteen uskoon. Sijainniksi valikoitui luonnollisesti oman kaupan pienpanimo-osasto.

”Oluen harrastaminen on kasvussa ja se näkyy selvästi esimerkiksi myynnissä. Enää ei osteta niin usein sitä lavaa, vaan olutosastolla käydään valikoimassa useampi maisteltava olut. Halusimme tehdä pienpanimo-oluista ja lähiruoasta kauppamme kulmakiven, ja tämä oli hyvä keino sen toteuttamiseen, Nurminen kertoo.”

”Baari ei ole kuitenkaan suunnattu pelkille olutharrastajille – kaikki ruoan ja oluen ystävät ovat tervetulleita.”

Pop-up-ravintola Parasta Seppälää toimii lähtökohtaisesti vappuun saakka.

Parasta Seppälää tekee yhteistyötä esimerkiksi Jyväskyläläisen pienpanimo Hiiden kanssa. Ravintolan ruokatarjoilun kanssa sopivat olutsuositukset on valinnut Suomen ensimmäinen olutsommelier eli koulutettu olutasiantuntija Maria Markus.

Markuksen mukaan ajatus baarin avaamisesta ruokakaupan sisälle on rohkea avaus uudenlaiseen olutkulttuuriin Suomessa. Pop-up-baarilla halutaan tuoda maistelukulttuuria enemmän esille: ravintolalla on esimerkiksi täydet anniskeluoikeudet, mutta siellä tarjoillaan vain mietoja alkoholeja.

”Ruoan ja oluen yhdistäminen on tällä hetkellä iso trendi, minkä voi huomata vaikka maistelutilaisuuksien ja aiheesta kertovien kirjojen lisääntymisestä. Oluenmaistelubaari kaupassa ylittää ajattelun raja-aitoja, käsittääkseni vastaavaa ei ole aikaisemmin tehty. Baarissa tarjotaan toki myös ruoan kanssa sopivia siidereitä ja viinejä”, Markus avaa.

Pop-up-baarin hallintopuolesta ja byrokratiasta vastaavan Suomen Osteriakatemia Oy:n toimitusjohtaja Olli Karvonen kuvailee ravintolaa “olutsimulaattoriksi”. Karvonen on ollut aiemminkin mukana järjestämässä vastaavia väliaikaisia ravintoloita ruokakauppoihin.

”Tarkoituksena on, että asiakas voi käydä tilaamassa vaikka maisteluannoksen kiinnostavaa olutta baarista ja kenties päättää ostavansa sitä mukaan kaupasta”, Karvonen selventää.

”Yrityksemme järjesti ensimmäisen samankaltaisen ravintolan Turun K-Citymarket Manhattanissa, mutta siellä tarjoiltiin shampanjaa ja ostereita, eli kohderyhmä oli melko erilainen.”

Pop-up-ravintola Parasta Seppälää toimii lähtökohtaisesti vappuun saakka. Kauppias Nurminen ei kuitenkaan näe toiminnan jatkamista mahdottomana.

”Mikäli vastaanotto on hyvä ja baari on suosittu, jatkamme toki pidempäänkin”, Nurminen vahvistaa.