Jyväskylästä ei tahdo saada kuin reiluksi väitettyä kahvia.

Jyväskylän kahviloissa on aika turha asioida, jos haluaa juoda reilun kaupan kahvia. Jylkkäri kiersi keskusta-alueen kahvilat läpi ja kysyi myyjältä onko heillä Reilun kaupan kahvia saatavilla ja jos on, paljonko se maksaa.

Kyselykierroksen kahdeksasta kahvilasta ainoastaan yhdestä saa Reilun kaupan kahvia. Se on yliopiston kirjaston Cafe Libri. Siellä asiakas voi valita tavallisen ja Reilun kaupan kahvin väliltä.
Esimerkiksi Asemakadulla sijaitseva Wilhelmiinan konditoria ei aio tuoda Reilun kaupan kahvia valikoimiin ihan heti.
”Kahvin tukkuhinta nousi viime vuoden aikana kolmekymmentä prosenttia ja Reilun kaupan kahvi on tukussa melkein tuplasti tavallista kalliimpaa. En usko, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan tätä hintaeroa. Joitakin Reilun kaupan tuotteita kahvilassamme kyllä on. Olemme kuitenkin harkinneet asiaa ja jollain aikavälillä Reilun kaupan kahvi tullee valikoimiimme”, perustelee Wilhelmiinan konditorian toimitusjohtaja Ilpo Lähteenmäki.

Sama tilanne on Jyväskylän suurimmassa, eli Café Elosella. Reilun kaupan kahvia ei saa, vaikka haluaisi.
”Olemme miettineet asiaa ja aiomme ottaa Reilun kaupan kahvin tavallisen Presidentti-kahvin rinnalle tulevaisuudessa. Todennäköisesti hinnoittelemme Reilun kaupan kahvin hieman kalliimmaksi, sillä sen kilohinta on peruskahvia suurempi”, sanoo Elosen kahvila- ja ravintolatoimen päällikkö Lulzim Voca.
Visiitti Coffee Housessa ja Memphisissä ei mene aivan putkeen. Coffee Housen tiskin äärellä seisoskeleva myyjä ilmoittaa, ettei heiltä saa Reilun kaupan kahvia, mutta Memphisissä sitä myydään. Memphisissä vuoroaan pakertava myyjä vahvistaa, että heillä myydään pelkästään Reilun kaupan kahvia. Outoa, molemmat kuitenkin toimivat samassa tilassa ja kuuluvat S-ryhmään.
”Me noudatamme S-ryhmän valitsemaa linjaa ja tässä tapauksessa se tarkoittaa UTZ-sertifioitua kahvia”, sanoo Memphisin keittiöpäällikkö Jouko Järvenpää.

S-ryhmän linja on siis ostaa Suomessa lähinnä Pauligin käyttämää UTZ-sertifioitua kahvia. Tätä samaa kahvia myydään niin Memphisissä kuin Coffee Housessakin, eikä se ole Reilun kaupan kahvia, toisin kuin myyjät luulivat. UTZ-sertifikaatti takaa, että jokaisen kahvipaketin reitti on jäljitettävissä ja että tuotantoketju tunnetaan.
Coffee Housen ja Memphisin satunnaisesti valikoituneet myyjät eivät näemmä tienneet, mitä kahvia heillä myydään. Puheissa menivät Reilun kaupan kahvit ja UTZ-sertifikaatit sekaisin.
Jos siis haluat juoda Reilun kaupan kahvia, voit turvallisin mielin jatkaa yliopiston kahvilassa norkoilua. Tai keittää kahvisi itse.

Janne Sarja

Mikä hintaero?

Kahvila Wilhelmiinan perustelu siitä, etteivät kuluttajat olisi valmiita maksamaan Reilun kahvin tuomia kustannuksia, on outo. Outoa on myös Sonaatin hinnoittelu.
Sonaatin kahviloissa reilu kahvi on hinnoiteltu 1,20 euroon, kun tavallinen kahvi maksaa euron.
Vaikka reilun kahvin hinta olisikin tuplasti suurempi, ei raaka-aineiden osuus kahvikupillisen hinnasta ole kuin murto-osa. Mikäli tavallinen kahvikilo maksaisi kolme euroa ja reilu kahvi kuusi euroa, tulisi kupilliselle hintaeroa tämän vuoksi noin viisi senttiä.

Vesi, vuokrat, sähkö, henkilökunta ja muu pysy kustannuksiltaan samana, oli kahvi reilua tai ei.
”Jos asiakas haluaa tukea tällaista tuotantoa, pitää asiakkaan maksaa siitä, eikä yrityksen”, selittää Arto Maijala, Sonaatti Oy:n toimitusjohtaja.
Yliopiston kirjaston kahvilassa, Sonaatin Cafe Librissä tavallinen kahvi maksaa euron ja reilu kahvi 1,20 euroa. Kuluttaja luultavasti haluaa tukea viljelijöitä, mutta päätyykin tukemaan suurimmalla osalla lisähinnasta kahvilanpitäjää.

Maijala ottaa toisen selityksen.
”Meillä normaalin kahvin hinnassa on ollut nostopaineita kahvin hinnan noustessa. Olemme kuitenkin halunneet pitää hinnat ennallaan joissakin tuotteissa. Tavallisenkin kahvin pitäisi maksaa se 1,20 euroa nyt. Kahvihan on meillä joka tapauksessa halpaa”, hän sanoo.

Ylihintaa siis maksetaan reilun kaupan  kahvista, jotta tavallisen kahvin juojat saisivat kuppinsa alihintaan.
”Se on tietenkin totta, että nyt tavallisen kahvin ostaja hyötyy tästä hinnoittelusta”, vahvistaa Maijala.

Jarno Liski

paatoimittaja(at)jyy.fi