Ei hakutuloksia.

Teksti Maria Ronkainen

Suohpanterroria tarvitaan

Suohpanterror tarkoittaa käännettynä suopunkiterroria, ja suopunki taas on poromiesten työväline. Kyseessä on taiteilijakollektiivi, joka koostuu saamelaisista taiteilijoista, jotka ovat taiteenkautta pyrkineet pitämään esillä poliittisia ongelmia.

Suohpanterror on itse määritellyt itsensä taiteen muotoiseksi politiikaksi. Saamelaisuuden historia kertoo sen, että Suohpanterroria tarvitaan taistelemaan nykyistä politiikkaa vastaan.

Suohpanterror kenties provosoi, mutta se on oikeutettua. Viesti tuskin menisi perille, jos taiteilijaryhmän kuvasto olisi hiukan säyseämpi.

Suohpanterror on kertonut kannustavansa kansalaistottelemattomuuteen, mutta ei kuitenkaan hyväksy väkivaltaa. Kritiikin Kannuksilla palkitun taiteilijaryhmän viestiä on syytä kuunnella.

Poliittinen taide ei ole kuollut, eikä sen pidä kuolla. Taide on parhaimmillaan silloin, kun sillä on jokin sanoma ja jos se on jotain poliittista, sitä parempi. Saamelaisuuteen kuuluu yhteiskunnallisuus, koska se politiikka, joka kohdistuu saamelaisiin ja mitä valtiomme harjoittaa, ei ole ollut hyvää politiikkaa.

Suohpanterror kenties provosoi, mutta se on oikeutettua. Viesti tuskin menisi perille, jos taiteilijaryhmän kuvasto olisi hiukan säyseämpi. Tärkeintä on se, että asia tulee ymmärretyksi silloin, kun taidetta haluaa käyttää vaikuttamisen keinona.

Jos Saamenmaasta haluaa lähteä opiskelemaan, se tarkoittaa hyvinkin pitkää matkaa kauas kotiseudulta.

Opiskelijapoliittisesti tarkasteltuna se asema, jossa saamelaiset ovat, ei ole kovin hyvä. Jos Saamenmaasta haluaa lähteä opiskelemaan, se tarkoittaa hyvinkin pitkää matkaa kauas kotiseudulta. Taidealan opiskelijoille se on erityisen karmeaa, kun sielu kuihtuu ikävästä ja se ympäristö, josta taide parhaiten saa innostuksensa, on juuri Saamenmaa.

Opiskellessani Oulussa maisemasuunnittelua ammattikorkeakoulussa vastasin englannin tunnilla jatkuvasti englannin sijaan saameksi, vaikken osaa saamea sen paremmin kuin englantiakaan. Se vain oli tarttunut musiikista ja kulttuurisista olosuhteista.

Se oli silloin enemmän minun kieleni kuin englanti koskaan on ollut. En ole saamenkielinen, mutta saame on minulle laulun ja rakkauden kieli. Toisinaan minulla on hillitön tarve kuunnella nimenomaan saamenkielistä musiikkia. Niin kauan, kun saame ei ole ruotsin kielen rinnalla tasa-arvoisessa asemassa, tulen vastustamaan pakkoruotsia.

Kyllä minä suomalaisena, fennomaanina ja valtakulttuurin edustajana häpeän kaikkea sitä, missä olemme epäonnistuneet tämän aiheen kohdalla.

Pohjoisesta lähtöisin olevana ja politiikasta kiinnostuneena taidehistorian opiskelijana ymmärrän oikein hyvin Suohpanterrorin sanoman ja näen sen tarpeen, mikä tällaiselle taiteelle on yhteiskunnassa. Kyllä minä suomalaisena, fennomaanina ja valtakulttuurin edustajana häpeän kaikkea sitä, missä olemme epäonnistuneet tämän aiheen kohdalla. En itse tietääkseni ole saamelaista sukua, mutta koska sielussa soi Sodis, ikuisesti, emmä met lappilaiset teän eteläläisten politiikkaa aina oikhein ymmärrä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.