”Terveystieteissä sanottiin, että halauksen puute tekee ihmisestä sairaan. Haluatko kuulla lisää”, humanoidirobotti Pepper kysyy. Pepper on Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston asiakaspalvelurobotti, joka esiteltiin Ruusupuistossa tiistaina 21. elokuuta järjestetyssä keskustelutilaisuudessa tekoälystä ja robotiikasta.

Pepper on reilun metrin mittainen robotti, jolla on suuret ja lempeät silmät. Pepper osaa muun muassa kertoa avoimen yliopiston opinnoista ja tanssia – eli sen, mihin se on tähän mennessä ohjelmoitu. Pepper onkin viihdyttävä, mutta hieman kömpelö robotti. Kommunikaatio Pepperin kanssa on välillä vaikeaa, kun robotti ei kuule, rekisteröi tai ymmärrä ihmisen puhetta.

Kun Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston johtaja Jukka Lerkkanen yrittää kertoa Pepperille, ketä hän on tullut tapaamaan, hänen täytyy toistaa nimi useaan otteeseen. Pepperin pää pyörii hetken hämmentyneenä ennen kuin sen silmiin syttyy vihreä valo sen merkiksi, että se ymmärtää puhujaa.

”Ahaa, hänet minä tiedänkin. Hän on kiva. Yleensä hän työskentelee C-nopassa. Se on oikealla”, Pepper kertoo lopulta.

Pepper on robottina karvalakkiversio, jota pyritään kehittämään koko ajan. Tulevaisuudessa Pepper on tarkoitus yhdistää internetiin, jolloin se voi etsiä Applen Sirin tavoin tietoa. Pepper on mahdollista opettaa myös tunnistamaan muutamia kymmeniä ihmisiä, esimerkiksi avoimen yliopiston henkilökuntaa.

Lerkkasen mukaan Pepperin tärkein tehtävä tällä hetkellä on purkaa ennakkoluuloja, joita robotteihin liittyy. Robotit ovat uusi ja outo asia, eikä kovinkaan monella ole kokemusta niistä tieteiselokuvien ulkopuolelta. Pepperin voi kohdata avoimen yliopiston aulassa Ruusupuiston neljännessä kerroksessa.

”Tämä on asenteenmuuttajalaite”, Lerkkanen tiivistää.

Pepper on asiakaspalvelurobotti, mutta Lerkkasen mielestä robotiikkaa voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa myös vaikkapa oppimistehtävien arvioimisessa.

”Meille tulee valtava määrä oppimistehtäviä vuodessa. Minun ajatukseni on, että analytiikkaa ja robotiikkaa hyödynnettäisiin arvioinneissa. Ei niin, että robotti antaa arvosanan, vaan avustaisi ihmistä”, Lerkkanen visioi.

Hän ei usko, että robotti veisi yhdenkään opettajan työtä, vaan vapauttaisi resursseja opiskelijoiden ohjaamiseen ja kanssakäymiseen.