Ei hakutuloksia.

Teksti  Jani Tanskanen

Yliopistolla on liikaa sähköisiä alustoja

Optima, Koppa, Korppi, Moodle, Moniviestin, mitä näitä nyt on Jyväskylän yliopistolla erilaisia sähköisiä alustoja. Olen jo opintojeni alusta asti ihmetellyt, tarvitseeko yksi yliopisto näin monia erilaisia järjestelmiä. Eikö yksi kattava tai pari alustaa riittäisi?

IT-uudistuksetkaan eivät vaikuta korjaavan vaan pahentavan ongelmaa. Keväällä saimme tietää, että Korppi on määrä korvata useammilla uusilla alustoilla, mistä
Jylkkärikin uutisoi. Lisäksi yliopistolle hankittiin yhteistyö- ja keskustelufoorumiksi Yammer, ”yrityksen yhteisöpalvelu”. Luonnehdinta ei ainakaan lievennä käsitystä, jonka mukaan siirrymme tai olemme jo siirtyneet yritys-
yliopistoon.

Yammer oli osittainen vastaus yliopistokollegiossa esitettyyn toiveeseen lisätä yliopiston johdon ja muun yliopistoyhteisön välistä keskustelua. Kollegiossa oli kyllästytty tapaan johtaa ylhäältä alaspäin. Kollegiolle tuli kuitenkin puskista, että johto ratkaisi asian Yammerilla.

Paljon on siis monenlaista alustaa. Ne varmasti tuovat työpaikkoja IT-alan ammattilaisille, mutta vievät sekä opiskelijoiden että työntekijöiden aikaa pakottaessaan tutustumaan aina vain uusiin järjestelmiin, vaikka tarkoituksena onkin päinvastoin ollut säästää minuutteja. Tehokkuus ei ole verkon tae.

Tunnistan yliopistomme hyvin IT-kouluttaja Outi Lammin kolumnista (Suur-Jyväskylän Lehti 1.7.), josta otan poikkeuksellisen pitkän lainauksen: ”Monessa organisaatiossa uudenlaisten työvälineiden käyttöönotto edellyttäisi myös uudenlaisten käytäntöjen omaksumista. Työryhmien pitäisi myös saada rauhassa pohtia, mikä olisi juuri se meidän ydintehtäväämme palveleva tapa hyödyntää näitä ihmevekottimia. Käytännössä on kuitenkin toimittu siten, että kun on ensin aiheutettu kestämätön informaatiokaaos, se yritetään korjata siirtämällä se uuteen välineeseen tai jakamalla usean välineen kesken.”

Sinäpä sen sanoit, Outi Lammi. Informaation paljoutta ei nyt kaitseta ja kanavoida hyvin vaan sinne tänne ripotellen. Siinä missä opiskelijalla oli ennen vaikeuksia muistaa, mikä oppimateriaali on milläkin alustalla, nyt hänelle on epäselvää myös se, missä ongelmasta voi antaa palautetta: uudessa Yammerissa vai vanhassa Korpissa vai jossakin Korpin syrjäyttävistä järjestelmistä?

 

Lue lisää:

Korpin kohtalosta riidellään 20.4.2015

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.