Ei hakutuloksia.

Teksti  Petri Kaikosuo

Älyllistä pohdintaa ilman turhaa pönötystä

Kuva: Unto Luoto
Kuva: Unto Luoto

Ravintelivalistus-illat tuovat filosofian kapakkaan.

Ylä-Ruthin ravintolapuolella on tiistai-iltana seitsemän maissa runsaasti väkeä. Vanhemmat kanta-asiakkaat istuvat oluillaan pyöreän pöydän äärellä ja tupakkaporukka nojailee tuoppeihin terasseilla.

Jotkut opiskelijat istuskelevat vielä kahvikuppien ja iMacciensä äärellä, mutta päähuomion tilassa on jo ottanut seurustelu ja ilonpito.

Kabinetin puolella on toisenlainen tunnelma. Noin 20 hengen joukko vakavailmeisiä nuoria ihmisiä istuu pitkän pöydän äärellä odottaen, että pöydän päähän asettuva nuori vaaleahiuksinen mies saa tietokoneeltaan esityksensä slaidit esiin.

Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Jan Forsmanin pitämän syksyn ensimmäisen Ravintelivalistuksen aihe on: ”Potkiko Descartes koiria? Muutama sana kartesiolaisesta eläinkäsityksestä”.

”René Descartesin (1596-1650) julmuus eläimiä kohtaan esitetään eläinfilosofiassa radikaalina vastakkaisena kantana. Tämä näkyy edelleen yhteiskuntamme asenteena eläimiä kohtaan”, pohjustaa Forsman.

 

Ravintelivalistusiltamat on vuodesta 2010 asti pyörinyt tapahtumakonsepti. Ideana on viedä tieto sinne missä ihmiset ovat, tai minne ihmisten on matalampi kynnys tulla – kapakkaan. Konsepti on valistuksellinen.

“Puhujina on monentasoista luennoitsijaa laajalta aiheskaalalta: filosofia, uskonto, talous, luonnontieteet, kulttuuri, yhteiskunta ja niin edelleen”, kertoo yksi Ravintelivalistus-iltojen puuhamiehistä, Jyväskylässä opiskellut Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Keijo Lakkala.

Jyväskylässä Ravintelivalistukset alkoivat kokeiluluontoisena Vakiopaineessa vuonna 2013 nimellä ”Utopiaseminaari”. Tämän jälkeen Ravintelivalistuksia järjestettiin Kortepohjan Bar Sebastianiassa. Sittemmin Ravintelivalistus-illat ovat löytäneet kotinsa Ylä-Ruthilla.

Iltojen järjestäjinä ovat toimineet ensisijassa Vihreä Puolue “ViPu” ja Jyväskylän yhteiskunnallinen opisto ja niitä ovat avustaneet myös esimerkiksi Jyväskylän Maan Ystävät sekä Kommunistinen nuorisoliitto.

Iltojen järjestäjä ViPu ei ole sama kuin puolue Vihreät – De Gröna.

“ViPu on ulkoparlamentaarinen järjestö, jonka aatemaailma koostuu kolmesta keskeisestä palasesta: ekoanarkismista, ekososialismista ja syväekologisesta ajattelusta”, selventää Lakkala.

 

Forsmanin monipolvinen esitys rakentuu neljän 1500-luvulla eläneen filosofi Descartesin esittämäksi oletetun väitteen pohjalle: eläimet eivät 1) ajattele, 2) tiedosta ympäristöään, 3) aisti ja 4) tunne tai koe.

Forsmanin esityksessä on monia puolia, mutta tiivistettynä kysymys on siitä, onko eläimillä oikeuksia. Ja mitä kaikkea seuraa siitä, mitä vastaamme tähän kysymykseen?

Alun hiljainen ryhmä rohkaistuu jo Forsmanin esitelmän aikana esittämään välikysymyksiä monista esityksen yksityiskohdista. Esityksen jälkeen lähinnä filosofian fukseiksi paljastunut kuulijakunta käy nuoren tutkijan kanssa vilkasta keskustelua.

“Oli mielenkiintoista saada hieman syvempi katsaus asiantuntijan kanssa. Päällimmäiseksi jäi mieleen se, että Descartesista on paljon virheellisiä käsityksiä”, tuumi filosofian fuksi
Olli-Pekka Paananen.

Paananen on ollut Ravintelivalistus-illoissa muutaman kerran aiemminkin, ja aikoo tulla vastakin.

“Voisin suositella Ravintelivalistuksia ihan kaikille filosofisista tai yhteiskunnallisista aiheista kiinnostuneille, tapahtumat ovat rentoja ja asiat selitetään usein helposti ymmärrettävällä tavalla.”

SYKSYN RAVINTELIVALISTUKSET TÄSTÄ ETEENPÄIN

  • 22.9. Teppo Eskelinen: Rosa Luxemburgin kapitalismianalyysi ja nykyisen globalisaation ristiriidat
  • 6.10. Ranskalainen yhteiskuntateoria I
    – Ilkka Kauppinen: Boltanski ja oikeuttamisen maailmat
    – Miikka Pyykkönen: Michel Foucault ja subjektin ongelma
  • 20.10. Ranskalainen yhteiskuntateoria II
    – Mikko Jakonen: Kontrolliyhteiskunta à la Deleuze & Guattari
    – Esa Konttinen: Pierre Rosanvallon: Mitä Demokratia on?
  • 3.11. Joel Kaitila: Marxin kapitalismiteoria ja moderni rahatalous
  • 17.11. Elina Halttunen-Riikonen: Miksi feministit eivät saa unohtaa ympäristöä?
  • 1.12. Tanja Korvenmaa: Johdatus permakulttuuriin
  • 8.12. Keijo Lakkala: Utopia tässä ja nyt: Immanentit ja transsendentit utopiat

Lisätietoa: www.vihreapuolue.fi

Juttua päivitetty 25.8. klo 12:07: Lisätty tietolaatikko

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *