Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta aloitti äskettäin kiistellyn yhteistyön Keski-Suomen Osuuspankin (KSOP) kanssa. Sopimus antaa pankille mahdollisuuden mainostaa JYYn viestintäkanavilla. Kysyimme ylioppilaskunta-aktiiveilta, millainen yritysyhteistyö on sopivaa. Saako yritysten mainonta näkyä JYYn viestinnässä?

 

EETU HEISKA
JYYn edustajiston varajäsen, Jyväskylän kokoomusopiskelijat,
valtio-opin opiskelija

Kyllä mielestäni saa. Tärkeää on, että erotetaan mainonta selkeästi JYYn omasta viestinnästä, ja erottamisen pitää olla sellaista, että tyhmempikin opiskelija sen tajuaa. Toki luotan tosi paljon meidän opiskelijoiden medialukutaitoon, enkä usko, että he sekoittavat näitä kahta asiaa keskenään.

Jos esimerkiksi Keski-Suomen Osuuspankilta tulee viestiä, että ”hae opintolainasi meiltä”, niin tehdään selväksi, ettei viesti tule JYYltä, vaan ihan selkeästi KSOP:lta. On JYYn ammattitaitoa, että viestit saadaan eriteltyä ja lähtemään oikein.

Yhtäkkiä ei tule mieleen mitään todella pahaa yhtiötä, jonka kanssa ei voisi yritysyhteistyötä tehdä. Totta kai olisi hyvä jos yritysten toiminta liittyisi jollain tavalla opiskelijan intresseihin, että siinä molempien intressit kohtaavat sopimusta tehtäessä.

Myykö JYY itsensä liian halvalla, siitä oli aika paljon puhetta edustajiston kokouksessa. Sanoisin, että tämä ensimmäinen sopimus oli sellainen, että jostain piti aloittaa. Ja näen sen hyvänä aloituksena. Kyseessä on vuoden mittainen sopimus, ja sen jälkeen voidaan katsoa, ollaanko oltu yhteistyöhön tyytyväisiä.

Näen tämän sopimuksen mahdollisuutena. Tämä pelottelu on mielestäni vähän hassua. Miksi aina pitää pelätä pahinta? Onko se tästä suomalaisesta kansanluonteesta kiinni vai mistä, että aina vedetään peitto korville ja mennään kotiin nukkumaan?

Mitä tuota KSOP:n kanssa tehtävän sopimusluonnosta katselin, niin se JYYn kautta tuleva mainonta oli hyvin satunnaista, ja ihan pari kolme kertaa vuoteen tulisi jotain.

Jos siitä joku vetää herneet nenään, näkisin, että se on hänen ongelmansa. Tokihan mainostuksen voi blokata erinäisillä tavoilla, jos siltä tuntuu. Näen, että se on hyvin marginaalinen osa jäsenistä, jota JYYn kanavien kautta tuleva mainonta vieraannuttaisi ylioppilaskunnasta.

 

 

ANNAKAISA VARJUS
JYYn edustajiston jäsen, Grönioni,
psykologian opiskelija

Ylioppilaskunnan perusviestinnässä mainonta ei saa näkyä. Tapahtumissa ja kalentereissa viestinnän näkyminen on ok, mutta silloin, kun JYY viestii omista kannoistaan tai linjoistaan, siihen ei saa sotkea mainontaa. JYYn pääpointti on kuitenkin se edunvalvonta.

Jos tulee liian paljon mainoksia, pääsisältö hukkuu. Vaikka KSOP:n kanssa tehdyssä sopimuksessa on mainoksia kauhean vähän, on kuitenkin sanottu, että ”tämä on alku”.

JYYn linja ei ole opintolainapainotteinen, ja Osuuspankin yhtenä viestinä on, että heiltä kannattaa ottaa opintolainaa. Ne ovat ristikkäiset asetelmat, kun JYYn tavoitteena on kuitenkin se, ettei kenenkään tarvitsisi elättää itseään lainalla.

Ihmisillä on erilaisia kipukynnyksiä, mutta mielestäni vaikka muutaman euron jäsenmaksun korotus sen takia, ettei olisi yhtään mainoksia, tuskin haittaisi. Monen mielestä varmaan ne mainoksetkaan eivät tietysti haittaisi.

Enemmän pitäisi miettiä, mihin suuntaan halutaan lähteä. Yritysyhteistyö ei ole pahasta, mutta täytyisi miettiä, minkälaista se on, mille tasolle JYY haluaa mennä ja missä menee mainosten näkyvyyden ja uskottavuuden raja.

Tähdätäänkö me pikkusoppareihin, joilla annetaan jonkinlaista näkyvyyttä yrityksille, mutta jotka kuitenkin ovat niin sanotusti taskurahoja JYYlle? Vai halutaanko me oikeasti, että sopimus vaikuttaa jäsenmaksuun? Silloin sen mainosten näkyvyyden pitäisi olla tosi isoa.

Minun mielipiteeni on se, että olisi pitänyt miettiä enemmän strategiaa. On turha puhua mistään jäsenmaksukorotuspaineesta, kun tämä on kuitenkin pikkurahaa.

KSOP:n kanssa tehtyä sopimusta en pidä kovin hyvänä. Tämä on alku, mutta minkälaisen alun se sitten antaa tälle koko yritysyhteistyölle?