Ei hakutuloksia.

Teksti  Suvi-Tuulia Nykänen

Vastuuttomuus harmittaa

You can read Lewis’ comments in English here.

Garry Lewis oli yksi niistä ulkomaalaisista opiskelijoista, joiden kortit myöhästyivät tänä syksynä huomattavasti. Liikuntatieteellisen Sport Management and Health Promotion -maisteriohjelmassa opiskeleva floridalainen Lewis saapui Suomeen elokuussa, eikä ollut vielä joulukuun alussa saanut opiskelijakorttiaan.

”En ole enää edes turhautunut tai vihainen.  En edes tiedä, kenelle oikeasti olla vihainen. Eniten minua ärsyttää vastuuttomuus. He, joiden piti se tehdä, eivät ole hoitaneet työtään”, Lewis toteaa.

 

Koska korttia on jouduttu odottamaan, Lewis on käyttänyt yliopistolta saamaansa opiskelijatodistusta todistaaksen statuksensa esimerkiksi opiskelijaravintoloissa. Matkustaessa todistus ei kuitenkaan riitä, joten hän on ostanut busseissa ja junissa normaalihintaisia matkoja.

”Kaksinkertaisen hinnan takia en viitsi matkustaa kovin paljon”, hän toteaa.

Lewis kuuli VR:n ja Matkahuollon omasta kortista vasta vähän aikaa sitten, eikä siksi ole hankkinut sitä. Kahdeksan euron hinta kuulostaa Lewisista kohtuulliselta, mutta häntä harmittaa silti, että osa opiskelijoista saa edut opiskelijakortillaan ja kortittomat taas eivät.

”Se on ärsyttävää. Tämä on saanut minut huomaamaan, kuinka byrokraattista kaikki on”, Lewis toteaa.

Hän on kuitenkin tyytynyt soittelemaan Frankiin ja vierailemaan JYYn keskustoimistossa.

Lewisin mukaan ihmiset yrittäneet auttaa häntä, mutta turhat lupaukset ovat vain ärsyttäneet häntä lisää.

“Kun soitin Frankiin, he sanoivat aina, että kortti tulee ensi viikolla. Ei ole tullut. Viimeisimmällä kerralla sanoin jo puhelimeen, etten usko sinua”, hän huokaisee.

 

Lewis opiskelee Suomessa vielä kaksi vuotta. Hän haluaisi saada rahat takaisin ajalta, jolloin hänellä ei ollut korttia eikä näin opiskelijaetuuksia.

“Minusta on aika huonosti perusteltu, etten saa rahojani takaisin koska saan korttini kuitenkin joskus itselleni.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.