Kauppakadun yläpäästä aiotaan tehdä “puistokatumainen” jaetun tilan katu. Siellä autot väistävät jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Lisäksi kaupat voisivat pitää kadulla kojuja ja ravintolat pöytiä.

Kauppakadun yläpäästä tehdään kävelykatumainen shared space -katu, mikäli suunnitelmat toteutuvat. Shared space -katu on samantapainen kuin pihakatu, selittää Jyväskylän kaupungin liikenneinsinööri Timo Vuoriainen. Autotonta kadusta ei siis tule.
– Autoilu on sallittu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ehdoilla. Liikkuminen perustuu sosiaaliseen kommunikointiin. Esimerkiksi katsekontaktilla ikäänkuin sovitaan, kuka väistää, selittää Vuoriainen.

Suunnitelmissa autoilijat, pyöräilijät ja jalankulkijat jakavat saman tilan. Eri liikkumismuodoille ei siis viipaloida omia kaistoja katutilasta. Tämä mahdollistaa myös sen, että kaupat voisivat pitää kojuja pihalla, ja ravintolat tuoda terasseja.
– Katutilaa voidaan käyttää myös eri tarkoituksiin eri kellonaikoina. Voisi olla esimerkiksi niin, että päivällä tila on liikenteen käytössä, mutta illalla liikenteen rauhoituttua siihen tuodaan vaikka terasseja, sanoo Vuoriainen.

Myös parkkipaikkoja on näillä näkymin tarkoitus säilyttää. Syynä on yrittäjien pelko siitä, että asiakkaat eivät jaksa kävellä parkkitaloista yläkaupungille, vaan menevät marketteihin.
– Samat pelot olivat kyllä silloinkin, kun Jyväskylään rakennettiin kävelykatua. Keski-Euroopassa on tehty asiasta tutkimusta ja ei kävelykeskusta ole vähentänyt asiakasmääriä, vaan on käynyt päinvastoin, sanoo Vuoriainen.

Vuoriainen uskoo, että syy pelkoihin on enemmän kulttuurin ja ajattelutapojen vanhakantaisuutta kuin käytäntöön perustuvaa.
– Kyllähän Jyväskylässä etäisyydet ovat sellaisia, että kävelymatkat vertautuvat varmaankin suurissa automarketeissa vaadittavaan kävelyyn. Tässä on varmaan sellainen kulttuuri takana, että ihmiset eivä ole vielä oppineet käyttämään pysäköintilaitoksia. Eihän markettienkaan pysäköinti ilmaista ole, vaan on se siellä maitopurkin hinnassa. Eli senkin pysäköinnin maksavat kaikki asiakkaat, sanoo Vuoriainen.

Kansalaiset voivat jättää huomautuksia suunnitelmasta 10. huhtikuuta saakka. Sen jälkeen liikenneinsinööri Vuoriainen valmistelee suunnitelman päätösesitykseksi kaupunkirakennelautakunnalle, josta se kulkenee edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.
– Tavoitteena minulla on saada tämä lautakuntaan jo huhtikuun aikana. Silloin valtuuston päätös tulisi varmaankin kesällä, sanoo Vuoriainen.

Jarno Liski
paatoimittaja@jylkkari.fi