Ei hakutuloksia.

Reaaliaikaisuus madaltaa kynnystä kysyä neuvoa

Irkissä opiskelijat voivat saada nopeasti apua ongelmiinsa suoraan opettajalta.

Kun joissain tiedekunnissa luotetaan edelleen viikoittaiseen tapaamisaikaan opintoneuvonnassa, on informaatioteknologian tiedekunta tarjonnut opiskelijalle mahdollisuutta reaaliaikaiseen yhteydenpitoon jo yli kymmenen vuotta.
Kun IRC-kanava #Appro perustettiin, tarkoituksena oli luoda opiskelijoille yhteyskanava, jossa opintoasioihin saa neuvoa mahdollisimman vaivattomasti ja nopeasti. Kyseessä on keskustelukanava, jonne tiedekunnan kursseilla ongelmia kohtaava opiskelija voi tulla kysymyksineen ja jolla opettajat, ohjaajat ja muut opiskelijat vastaavat. Myös joillakin kursseilla on omat kanavansa irkissä.
Opettaja Tommi Lahtosen mukaan kynnys vaivautua kysymään on irkissä pienempi kuin sähköpostin lähettämisessä. Samaa sanovat #Appro-kanavalla irkkaavat opiskelijat:
<@Tinuzka> ite aina kyselen eka irkissä, jos on joku ongelma ja mahdollista saada siihen vastaus. en sähköposteja lähettele muuta ku silloin, ku henkilöä ei saa irkissä kiinni 🙂

Ryhmässä tapahtuvan, reaaliaikaisen keskustelun etuna on erityisesti se, että monet asiat selviävät verkoston tuen ansioista jo ennen kuin opettaja ehtii vastata. Kuinka paljon kyse onkin sitten vertaistuesta opettajan antaman neuvonnan sijaan?
<Hazor (Tommi Lahtonen)> kyllä se pääasiassa on open antamaa tukea, mutta heti mitä enempi aktiivisia on paikalla niin enempi vaaka kääntyy toiseen suuntaan.
<Hazor> jos ois tietty kriittinen massa opiskelijoita niin ne selviäis jo keskenään.

IT-tiedekunnassa hyödynnetään myös esimerkiksi Facebookia ja Twitteriä kurssien tiedotuksessa.
Ne ovat olleet mukana viestinnässä vasta vähän aikaa, mutta Lahtonen uskoo niiden nousuun. IRC nimittäin tavoittaa lähinnä ne opiskelijat, jotka muutenkin käyttävät palvelua. Tämä lienee syynä siihen, että monesti uusien medioiden hyödyntäminen rajautuu yliopiston tarjoamiin palveluihin, kuten Optimaan, tai äärimmillään esimerkiksi blogien käyttämiseen opetuksen tukena. Perinteikkäämpi sähköposti ja kasvokkain tarjottava tuki eivät olekaan menettäneet merkitystään.
Reaaliaikaisessa viestinnässä on kuitenkin muitakin etuja, kuten #Appro-kanavalla kuvaillaan:
<@Tinuzka> viime syksynä tää kanava oli tosi hyvä palautteenantokanava opettajalle kurssista ja demoista ja sit saatiinkin jotain muutoksia just esim demojen aikatauluun tai vastaavaa.

IRC toimii siinä mielessä kuin mikä tahansa muukin opiskelijoiden keskinäinen vuorovaikutus, että tuki ei rajoitu vain nimetyille kanaville, vaan sitä haetaan myös epävirallisilta tahoilta, esimerkiksi kaveripiirien kanavilta.
Nimimerkkien takana esiintyminen voi toisaalta hankaloittaa viestintää. Vasta viikon kanavalla ollut opiskelija antaa esimerkin:
<@hene-> kai tässä on uusille (kuten minä) ongelmana se, ettei yhtään tiedä kuka siellä nimimerkin takana on
<@hene-> ite käytän irciä paljon, mutta ei tulis mieleenkään kysellä tän kautta opettajalta jotain
<pihlaja (toimittaja)> johtuen tosta nimimerkkiasiasta vai ihan muuten?
<@hene-> hmm, siitä kyllä. koen jotenki hankalaks lähtee selvittää että kuka täällä on ope jne 🙂 ja jostain syystä oletan, että opettajat on harvoin paikalla vastailemassa
Moni näkeekin tukiverkoston hyödyntämisen nimenomaan opiskelijalähtöisenä:
<Maakuth> sitä tapahtuu kyllä varmaan melkeinpä joka kurssilla, että opiskelijat selvittelee keskenään irkissä
<Maakuth> esim. itselleni selvisi muuan sivuopintokokonaisuuden ilmoittautumisdeadline irkissä 😉
<Maakuth> ja myös se, että se oli mennyt umpeen jo viikkoja takaperin…

Riikka Valtonen

Haastattelut on tehty IRC:ssä ja ne esitetään sovelluksen näyttämässä muodossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *