On kaunis ajatus joukkoviestimiltä pyhittää jouluaatto ja joulupäiväkin kirkkomusiikille ynnä muulle hartaalle. Viimeistään tapaninpäivänä kolme kamalaa kirjainta kuitenkin päästetään irti: Ale – ruotsiksi rea, englanniksi sale, saksaksi tuskin mitään lyhyttä ja ytimekästä, vaan Schlussverkauf tai jotakin.

Oikeasti alennusmyynnit ovat huijausta, illuusio. Kaupat myyvät sen, mikä ei ole mennyt kaupaksi kuluneena sesonkina. Alennustuote on voinut lojua kaupassa useita kuukausia tai vuodenkin. Jäljellä ovat hajakoot ja epämiellyttävät värit – vaatteet, joita et halunnut syyskuussa, etkä oikeasti halua nytkään.
Alennukset aiheuttavat joukkohysteriaa ja saavat määrän korvaamaan laadun ja tunteen syrjäyttämään järjen. Tulet ostaneeksi paljon halvalla, ja summa kohoaakin yli normaalihintaisen, oikeankokoisen ja hyvänvärisen.
Alennusmyyntien tarkoitus on tehdä kauppaan tilaa uusille tuotteille. Hienommille tuotteille. Tuotteille, joita tulet todennäköisesti haluamaan hyvinkin pian. Jos kyse olisi ihmisistä, peli kuulostaisi raadolliselta: rumat ja vanhat halvalla pois, uudet tilalle. Kaupat siis haluavat vaihtaa parempaan, ja sinun kodistasi tahdotaan säilytystilaa tiellä oleville tuotteille.

Totta kai alennusmyynneiltä voi löytää jotakin, jota todella tahtoo tai tarvitsee. Jos jo syksyllä näyteikkunassa sinua kiusannut täydellinen mutta ylihinnoiteltu kenkäpari on nyt täydellinen kenkäpari puoleen hintaan, voidaan puhua harkitusta ja hyvästä ostoksesta.
Mutta siihen sen pitäisi jäädä. Kun saappaat on hankittu, tehtävä on suoritettu. Saappaasi eivät tarvitse seurakseen housuja, mekkoja, paitoja tai otsalamppua.

Kuten jokaisella kauhutarinalla, myös alennusmyynneillä on kliimaksinsa. Näin tammikuun lopulla alkaa ”alen loppukiri” ja viimein tapahtuu ”alen loppurysäys”. ”Keskusvaraston tyhjentäminen” saa kuluttajat tavaranloppumisen pelon vuoksi raivaamaan viimeisetkin hyllyt turhista tavaroista ja rekit rumista vaatteista.
Oikeasti juuri ”loppurysäystä” tulisi välttää kaikkein eniten. Sana on kirjoitettu vaarasta kertovilla kirkuvilla keltaisilla ja punaisilla kirjaimilla kuten muutkin varoitussignaalit: jyrkkä alamäki, kielletty ajosuunta, liikenneruuhka, muu vaara.
Sloganeiden mukaan ”ale” on ainutlaatuinen tilaisuus: jos et nyt osta, saatat katua myöhemmin. Totuus on, että alennusmyynnit tulevat taas ensi vuonna, sitä ennen vielä kesällä, ja oikeasti tuotteita alennellaan pitkin vuotta.

Petra Nykänen

Kirjoittaja on taidehistorian fuksi.