Yhteiskäyttöauton on tarkoitus tulla käyttöön jo huhtikuun loppupuolella, kertoo Kalle Harmaala Easycarilta.

”Haluttiin saada se auto liikenteeseen jo keväällä, jotta ylioppilaskylässä on vielä paikalla opiskelijoita, jotka pääsevät sitä sitten testaamaan”, Harmaala kertoo.

Auton hinnaksi on kaavailtu JYYn jäsenille alustavasti 11,99 euroa tunnilta, mutta hinta saattaa vielä muuttua. Yritys aikoo seurata sitä, kuinka paljon autolla ajetaan tunnin aikana.

”Jos autoa käytetään esimerkiksi lyhyisiin kauppareissuihin ja se seisoo paikallaan suurimman osan tuntia, voi olla, että muutamme hinnoittelun ajettujen kilometrien mukaiseksi”, Harmaala valottaa.

Auto on luonteeltaan plug-in-hybridi, jossa on sekä sähkö- että polttomoottori. Sähköllä voi ajaa huoletta lyhyempiä matkoja kaupungin alueella, mutta pitempiä matkoja varten auto syö myös tavallista bensaa.

”Itse näkisin Kortepohjassa mieluummin vaikka katukoriskentän kuin läjän autoja.”

”Luulen, että autolle tulee olemaan käyttöä. JYYkin saa siinä mukavasti näkyvyyttä”, JYY-konsernin toimitusjohtaja Marko Huttunen riemuitsee auton tulosta Kortepohjaan.

Easycar valikoitui kumppaniyritykseksi siksi, että JYY halusi myös tukea uutta firmaa, jolla on hyvä näkemys.

Sopimuksen mukaan autoon laitetaan JYYn mainosteippaukset. Huttunen kertoo, että autolla on myös muita tarkoituksia kuin opiskelijoiden arjen helpottaminen.

”Pyrimme kehittämään koko Kortepohjan aluetta. Yhteiskäyttöautojen ansiosta koko alueen parkkipaikkojen määrää voisi vähentää tulevaisuudessa”, Huttunen kertoo.

”Itse näkisin Kortepohjassa mieluummin vaikka katukoriskentän kuin läjän autoja.”

 

Ylioppilaskunnan jäsenten lisäksi autoa voivat käyttää myös muut Kortepohjan asukkaat.

Vielä toistaiseksi auto pitää varata Easycarin nettisivuilta varauskalenterista ja maksu maksaa erikseen. Uusi yritys valmistelee kuitenkin parhaillaan sovellusta, jonka kautta auton varaaminen ja maksaminen onnistuisi tulevaisuudessa. Sovelluksen oletetaan tulevan käyttöön viimeistään syksyksi.

Easycarilla on jo ennestään käytössä yksi yhteiskäyttöauto. Sen parkkipaikka on Kiljanderinkatu kahdessa, yliopiston Liikunnan rakennuksen lähettyvillä. Sekin on plug-in-hybridi.

”Kolmas auto on myös suunnitteilla testikäyttöön”, Harmaala kertoo.

Easycarin perustaja Harmaala on itsekin yhä kirjoilla oleva Jyväskylän yliopiston opiskelija. Vaikka hän aloitti liikuntatieteiden opiskelijana, hän alkoi myöhemmin tehdä enemmän kauppatieteiden kursseja, kun yritystoiminta alkoi kiinnostaa häntä.

”Heräsin siihen, että haluaisin tehdä jotain ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Suomen autokanta on tosi vanhaa ja autoilla ajetaan aika vähän. Polkupyörällä kun ei pääse kaikkialle, niin halutaan tällä yrityksellä kokeilla, voisiko varsin vähin kustannuksin siirtyä yhteiskäyttöautoihin”, Harmaala kertoo ylevistä tavoitteista yritykselleen.