Ei hakutuloksia.

Teksti  Jani Tanskanen

Tabletti-intoa vähemmälle

Jyväskylän yliopisto on iPad-opetuksen luvattu maa ja iPad-evankeliumin voimakas julistaja. Rehtori Manninen on useissa yhteyksissä esittänyt ja toivonut perinteisen kirjan kuolevan ja tekstien siirtyvän tableteille. Opettajainkoulutuksessa tabletit ovat esillä, ja yliopiston Normaalikoulun kaikilla abeilla on tabletit.

18.9. Normaalikoulu järjesti aineenopettajiksi opiskeleville tieto- ja viestintäteknologiapäivän. Koko päivän aikana ei puhuttu muista laitteista kuin tableteista. Lisäksi Ilona IT -yrityksen puhuja kertoi, mitä tabletteja tulisi hankkia: Ilona IT:n tabletteja.

Luulisi, että kasvattajille suunnattu teknologiapäivä pyrkisi hälventämään sellaisia käsityksiä, että opetusteknologiaa ohjaavat markkinat eivätkä pedagogit. Toisin kävi. Opiskelijoille pidettiin markkinapuhe. Kriittinen yliopisto on antautunut yrityksille.

Tablettien ja koko opetusteknologian keskeinen ongelma on markkinakeskeisyys. Vaikka opetusteknologialla on ansionsa, toistaiseksi teknologia on siirtynyt hankalasti pedagogiseksi avuksi. Olennaista on markkinoiden kannalta ollut saada mahdollisimman paljon laitteita liikkeelle, mutta käyttöä ei ole ajateltu saati ohjattu.

Ilona IT:n puhujan ainoat vinkit olivat, että tabletilta tulee löytää ”sun oma hauska” ja että Wikipediasta voi kopioida tekstiä helposti. Ei liene ihme, että Kepa ry:n artikkelin mukaan myös kehitysmaiden One Laptop Per Child -hanke epäonnistui. Neljäsosa Uruguayn oppilaiden laiteajasta kului nettisurffailuun, joka ei lisännyt nettitaitoja. 14 prosenttia ajasta käytettiin nettipeleihin.

Teknologian läsnäoloa koulussa ja korkeakouluissa ei tule tuomita suorilta käsin. Kyllä teknologiaa tarvitaan. En myöskään yhdy siihen perinteiseen saarnaan, että teknologialla pitäisi olla välineellistä eikä itseisarvoa. Teknologian ei nimittäin pitäisi olla vain oppimisen väline vaan myös yksi oppimissisällöistä. Ei tarvita niinkään opetusteknologiaa kuin teknologiaopetusta.

Diginatiiveja ja meitä vanhempiakin on valmennettava käyttämään teknologiaa vastuullisesti, järkevästi ja jopa luovasti. Tiedonhaun tärkeyden kuuluttaminen ei riitä. Olisi pureuduttava teknologian eettisiin ja ekologisiin kysymyksiin ja käsiteltävä teknologian muovailtavuutta. Esimerkiksi Internet rakentuu valintojen kautta, ja sillä on ollut vaihtoehtoisia kehityssuuntia. Teknologiaa ei siis pitäisi ottaa annettuna ja sellaisena, kuin se meille tarjotaan.

  1. Mikael

    Tietotekniikan hyödyntämiselle opetuksessa on varsin tärkeää, että tietotekniikkaa löytyy hyödynnettäväksi opetuksessa. On mahdotonta kasvattaa mitään harrastuneisuutta jos laitteita on yksi jaettavaksi puolelle tusinaa oppilaita, kyllä oppikirjat, vihot ja kynätkin olivat henkilökohtaisia työvälineitä.

    Opetusteknologiakenttä lienee markkinavetoinen pitkälti siksi, että pedagogisella puolella on hiljaisempaa. Kenties aineenopettajien olisi helpompaa opettaa nykyaikaisesti, jos heiltä vaadittaisiin nykyaikaisia opiskelumenetelmiä?

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  2. Eeva Luukkonen

    Kiitos, Jani, mainiosta ja tarkkanäköisestä puheenvuorostasi Jylkkärissä. Olen odottanut, milloin opiskelijat heräävät kyseenalaistamaan OPH:n tukeman ICT-hypetyksen kouluissa ja alkavat pohtia opettajankoulutuksen prioriteetteja. Mobiilialan yritysten ensisijaisena kannustimena on liikevoitto, ei oppilaiden etu.

    Ilmoita asiattomasta kommentista

  3. Päärynäfani

    Toivottavasti opettajille ja kaikille muillekin tablettihurmoksissa oleville tehdään myös selväksi, että iPad ei ole mikään ainoa tabletti. Toki sillekin on nykyään saatavilla esimerkiksi aito Office, mutta esimerkiksi mitään multi-taskingia sillä ei voi kunnolla tehdä vieläkään tai kaikkea nettisisältöä toistaa. Hintakin on melko hirvittävä. iPad on ennen kaikkea viihdelaite.

    Samoilla spekseillä saa noin puoleen hintaan ellei allekin jo tabletteja, joissa on kunnon Windows ja joilla voi tehdä sekä töitä, että opiskella.

    Ja on muuten eka kerta, kun kuulen OLPC:n olevan epäonnistunut hanke. Eikös ne jonkun pari miljoonaa laitetta ole vuosien saatossa levittäneet kehittyviin maihin? Jos Uruguaissa ei ole osattu ottaa niitä kunnolla opetukseen mukaan, niin en vielä koko ohjelmaa manaisi epäonnistuneeksi 😛

    Ilmoita asiattomasta kommentista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *