Ei hakutuloksia.

Teksti Petri Markkanen Kuvat Petri Markkanen

Kortepohjassa odotellaan korvauksia jätevesivahingosta haisevissa tunnelmissa

Jätevesi koitui Marko Peltolan kellarivaraston sisällön kohtaloksi.

Jätevesivahinko tärveli asukkaiden irtaimistoa ylioppilaskylässä marraskuun puolivälissä. Tietoa mahdollisista vahingonkorvauksista odotellaan sekä asukkaiden että Soihdun parissa.

Kuka korvaa ja mitä, jos jätevesi turmelee varastossa olleen omaisuuden? Tätä pohditaan tällä hetkellä Kortepohjassa, missä R-talon kellarin kaikki 65 kellarikoppia joutuivat kosketuksiin viemäriveden kanssa marraskuun puolivälissä.

Syynä vuotoon oli runkoviemärin tukkeutuminen talon liepeillä. Jätevesi nousi kellaritiloissa tärvellen asukkaiden varastossa ollutta omaisuutta.

 

Yksi irtaimistoaan tapahtumassa menettänyt on kolmannen vuoden yhteiskuntapolitiikan opiskelija Marko Peltola. J-talossa asuva Peltola menetti alustavan arvionsa mukaan vaatteita ja harrastusvälineitä 500­-1000 euron arvosta.

”Jouduin heittämään pois hyväkuntoisia vaatteita, hiihtomonoja, ampumahiihdossa saatuja pokaaleja ja isältä saatuja filminegatiiveja”, Peltola luettelee.

Osan tavaroista, kuten luistimet ja jääkiekkomailan, Peltola on ylioppilaskylän kiinteistöjä hallinnoivalta Soihtu Oy:ltä saadun ohjeistuksen mukaan puhdistanut omatoimisesti. Ne ovat nyt säilytyksessä Peltolan parvekkeella.

”Jouduin heittämään pois hyväkuntoisia vaatteita, hiihtomonoja, ampumahiihdossa saatuja pokaaleja ja isältä saatuja filminegatiiveja.”

Peltola kritisoi Soihdun tapaa viestiä tapahtumasta. Viimeisimmästä Soihdun viestistä on tätä juttua kirjoittaessa (23.11.) kulunut neljä päivää. Lisäksi vakuutuksista ei ole puhuttu kummassakaan Soihdun kahdesta vuotoa koskevassa asukastiedotteessa.

”Tiedottaminen on mennyt melko pieleen. Vakuutusehdoista ei ole puhuttu kertaakaan eikä sana vahingonkorvaus ole esiintynyt kummassakaan Soihdun sähköpostiviestissä. Olen hieman tyrmistynyt ja yllättynyt tästä”, Peltola kuvailee tunnelmiaan.

 

Jäteveden pilaaman irtaimiston korvattavuudesta ei tällä hetkellä ole tietoa vielä Soihdullakaan.

Soihtu on tehnyt vahinkoilmoituksen kiinteistövakuutuksen pohjalta, mutta Soihdun kiinteistöpäällikkö Kimmo Moilasen mukaan on vielä liian aikaista sanoa kattaako Soihdun vakuutus asukkaiden varastossa olleen irtaimiston.

”Irtaimisto on yleensä asukkaan oman kotivakuutuksen vakuuttamaa. Meidän täytyy käydä vakuutusyhtiön päätös läpi ja katsoa mikä kokonaistilanne tässä on, kun usean asukkaan irtaimistolle on käynyt vahinkoa”, Moilanen kertoo.

Soihdun selvitys vakuutuksista etenee todennäköisesti marraskuun viimeisellä viikolla. Sitä ennen Moilanen kannustaa asukkaita malttiin. Turmeltunut irtaimisto kannattaa dokumentoida valokuvaamalla ja listaamalla.

”Sillä voidaan todeta, mitä omaisuudelle on tapahtunut ja voidaan arvioida vahingon laajuutta.”

 

Soihtu tulee olemaan henkilökohtaisesti yhteydessä aikana niihin asukkaisiin, joita vahinko koskee.

”Tarkkaa päivää en uskalla luvata, mutta ensi viikon [marraskuun viimeisen viikon] aikana vähintään kerromme tilanteesta ja siitä, missä olemme menossa.”

Soihtu ohjeisti 18.11. tiedotteessaan H-, J- ja R-talojen asukkaita tyhjentämään irtaimistonsa varastokopeista kellaritilojen lopullista puhdistamista ja desinfiointia varten. Osa asukkaista on jo siirtänyt irtaimistoaan pois varastosta.

Turmeltunut irtaimisto kannattaa dokumentoida valokuvaamalla ja listaamalla.

Soihtu on ohjeistanut likaantuneen omaisuuden puhdistamista ja säilyttämistä omassa kodissa tai parvekkeella, sillä asukkaille ei ole tarjolla ylimääräistä varastotilaa. Tavaran poisheittoa varten R-talon pihalle on tuotu jätelava.

Asukkaille tarjotaan suojautumisvälineitä, kuten suojakäsineitä, kasvosuojuksia ja kenkäsuojuksia varastotilojen siivoamiseen, mutta likaantuneen irtaimiston puhdistaminen jää asukkaan omalle kontolle.

”Kovia pintoja voi pesuaineella pyyhkimällä puhdistaa ja jäteveteen kosketuksissa olleita tekstiilejä voi pesunkoneessa pestä, mutta isompia esineitä voi olla hankalampi puhdistaa. Tarvittaessa voimme ohjeistaa asukasta suoraan näissä tilanteissa.”

 

Koppien tyhjentämiselle Soihtu on antanut aikaa perjantaihin 27.11. asti. Tuonkaan jälkeen Soihdun henkilökunta ei Moilasen mukaan ensisijaisesti tyhjennä asukkaan koppia ilman henkilökohtaista yhteydenottoa asukkaan kanssa.

”Asukkaiden koppeihin ei ole haluttu mennä ja haluamme pitää asukkaat lähtökohtaisesti tietoisina siitä, missä [siivouksessa] mennään. Lähtökohta on ilman muuta se, että asukkaan pitää tietää mihin tavarat menevät ja ottaa kantaa siihen, mitä omaisuudelle tapahtuu.”

”Jos asukkaaseen ei kerta kaikkiaan saada yhteyttä, päätämme siinä vaiheessa erikseen, otettaisiinko omaisuus talteen johonkin.”

 

Viemärin tukkeutuminen ja jäteveden vuoto tulivat Soihdun tietoon vasta tiistaina. Tämän jälkeen paikalla kävi loka-auto. Tukos oli kuitenkin tuolloin Moilasen mukaan auennut ja jätevesi suurimmaksi osaksi valunut pois takaisin sinne, mistä oli tullutkin – viemäriin.

Jätevesi ehti siis turmella asukkaiden irtaimistoa usean päivän ajan. Soihdun Kimmo Moilanen harmittelee, ettei tieto heidän suuntaansa kulkenut nopeammin.

”Meitä ihmetytti muutaman päivän viive siinä, että huhujen mukaan viikonloppuna joku olisi huomannut jotain. Meille tieto vuodosta tuli vasta tiistaina ja pääsimme reagoimaan siihen. Ohjeemme asukkaillemme on, että he soittaisivat meidän kiinteistöpäivystykseen akuuteissa tilanteissa tai jos havaitsevat poikkeuksellista hajua tai vesivuotoa tiloissa, jossa esimerkiksi siivoojat eivät käy päivittäin. Näin saataisiin vähennettyä vahinkojen laajuutta.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.