Ei hakutuloksia.

Teksti  Petra Nykänen

Sotke illalla, syö aamulla

Kuva: Petra Nykänen

Sekoita mitä tahansa yhteen, mössö valmistuu itsekseen.

Tuorepuuro on siitä oivallinen aamupala, että sen voi tehdä valmiiksi jo illalla: kaikki ainekset vain sekoitetaan yhteen, ja puuro valmistuu yön aikana jääkaapissa.

Jos aika ei riitä aamulla syömiseen, voi puuron laittaa tekeytymään pakasterasiaan ja napata sen aamulla mukaan luennolle.

Puuroon voi sekoittaa mitä tahansa, mitä kaapista sillä hetkellä sattuu löytämään. Näin syksyllä sekoitukseen on hyvä hyödyntää tuoreita tai kesällä pakastettuja marjoja.

Jos haluaa panostaa puuroon enemmän, voi hakea kaupasta uusia raaka-aineita kokeiltaviksi. Tarkoitukseen sopivat hyvin kaikki superfoodit. Näistä esimerkkinä käyvät chian siemenet, joista on kohistu viime aikoina erityisen paljon.

Chian siemenet sisältävät kaikkea hyvää ja tärkeää enemmän kuin mikään muu, niin ainakin väitetään: vitamiineja ja antioksidantteja, terveellistä kasvirasvaa, proteiinia, kuituja. Pienikin määrä siemeniä riittää, sillä ne turpoavat nesteessä ja muuttuvat mielenkiintoiseksi hyytelömäiseksi aineeksi.

 

Ruoanlaitto ei tästä helpommaksi mene:

  • 2 dl maustamatonta jogurttia
  • 1 dl kaurahiutaleita
  • 1 rkl chian siemeniä
  • 1 rkl hunajaa
  • kourallinen mustikoita

Sekoita kaikki ainekset kulhossa yhteen. Laita puuro jääkaappiin tekeytymään muutamaksi tunniksi tai yön yli. Tarkkaile nesteen ja kiinteiden aineiden suhdetta, jos kokeilet eri ainesosia. Vähennä nesteen määrää tai lisää rakennetta etenkin, jos jätät chian siemenet pois.

Maustamattoman jogurtin voi korvata esimerkiksi kookos-, manteli- tai soijamaidolla, hiutaleet myslillä ja mustikat muilla tuoreilla tai kuivatuilla marjoilla, hedelmillä tai pähkinöillä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *