Ei hakutuloksia.

Ennen ensi-iltaa

04 teatteri-kansi1
Kuva: Johannes Kaarakainen

Kolme viikkoa Maaria Blomman ensi-iltaan. Vaikka työtä on vielä paljon jäljellä, alkaa näytelmä jo vähitellen saada lopullisen muotonsa. Lavasteet ovat pian käyttökunnossa, näyttämörakenteet kasattuina ja naispääosan esittäjäkin kruunua vaille vaatetettu.

Kuukausien suunnittelun ja valmistelun huipentumana on ensi-ilta, jossa näytelmäproduktion kaikki palaset lopulta nivoutuvat saumattomaksi kokonaisuudeksi. Työprosessia ajatellen syntyy kuitenkin eräänlainen illuusio. Yksittäisen katsojan eteen avautuu näytelmän aikana vain murto-osa teatterimaailmaa, jonka laidoille jää todellisuudessa paljon näkymätöntä, piilotettua työtä. Jyväskylän Ylioppilaslehti kävi tutustumassa kasvoihin teatterin kulissien takana ja selvitti mitä näytösten ulkopuolella tapahtuu.

Teatteri mainostaa tiedotteessaan Maaria Blomman olevan hurmoshenkinen ja karnevalistinen esitys. Karnevaalitunnelma saadaan aikaan viisihenkisen orkesterin, kamarikuoron ja erikoisten lavastusratkaisujen ansiosta. Esitystä varten lavan yläpuolelle nousee sirkushenkinen valaistu nimikyltti ja esiintymislava sekä osa katsomosta on yhdistetty lippusiimalla.

Jyväskylän kaupunginteatterin tiedottaja Sirkka Helke kuljettaa minua ensimmäisellä käynnilläni kerroksesta toiseen läpi teatterin. Itse näyttämön ja yleisölle avointen aulatilojen takaa paljastuu sokkeloinen kompleksi, joka muistuttaa monimuotoisuudeltaan lähinnä miniatyyrikokoista kaupunkia. Alvar Aallon suunnittelema rakennus pitää sisällään laajan kirjon eri alojen työtiloja kampaamosta verstaan kautta aina toimistoihin ja näyttelijöiden henkilökohtaisiin pukuhuoneisiin asti.

Vakinaista henkilökuntaa Jyväskylän kaupunginteatterilla on 65 henkilöä, joiden lisäksi produktioissa vierailee ohjaajia, lavastajia, pukusuunnittelijoita, muusikkoja sekä muuta henkilöstöä. Teoksen laajuudesta riippuen työryhmän kokoonpano vaihtelee suuresti. Pienimmillään näytelmää tehdään muutaman hengen voimin, mutta suurimmissa esityksissä mukana on useita kymmeniä työntekijöitä.
”Maaria Blomman työryhmässä on mukana noin 50 ihmistä. Teknistä henkilökuntaa ja suunnittelevia henkilöitä on produktioissa aina mukana enemmän kun näyttelijöitä”, Helke kertoo.
Alla on esitelty osa teatteriproduktion taustalla ahertavista työntekijöistä.

Teatteriesityksen nimeä kantava kyltti nostetaan lavan yläpuolelle yli viiden metrin korkeuteen. Lavastaja Mikko Saastamoinen (vasemmalla) ja valaistusmestari Jari Granlund ovat tärkeässä roolissa esityksen visuaalisen ilmeen kannalta.
Teatteriesityksen nimeä kantava kyltti nostetaan lavan yläpuolelle yli viiden metrin korkeuteen. Lavastaja Mikko Saastamoinen (vasemmalla) ja valaistusmestari Jari Granlund ovat tärkeässä roolissa esityksen visuaalisen ilmeen kannalta.
VASEMMALLA Maaria Blomman sirkushenkisten lavasteiden keskipisteenä toimii värikäs näyttämörakennelma, jonka huoltoon osallistuu metallimiehenä työskentelevä Reijo Luomaa. Käytännössä Luomaa tekee metallitöiden lisäksi paljon muutakin. Hän osallistuu muun muassa puutöihin sekä maalaamiseen. OIKEALLA Ympäristö näytelmää varten rakennetaan lavastaja Mikko Saastamoisen (keskellä) valmistaman pienoismallin sekä piirustusten pohjalta. Saastamoinen toimii yhteistyössä näyttämömiesten kanssa ja seuraa paikan päällä töiden etenemistä.
VASEMMALLA Maaria Blomman sirkushenkisten lavasteiden keskipisteenä toimii värikäs näyttämörakennelma, jonka huoltoon osallistuu metallimiehenä työskentelevä Reijo Luomaa. Käytännössä Luomaa tekee metallitöiden lisäksi paljon muutakin. Hän osallistuu muun muassa puutöihin sekä maalaamiseen. OIKEALLA Ympäristö näytelmää varten rakennetaan lavastaja Mikko Saastamoisen (keskellä) valmistaman pienoismallin sekä piirustusten pohjalta. Saastamoinen toimii yhteistyössä näyttämömiesten kanssa ja seuraa paikan päällä töiden etenemistä.
Maaria Blomman lavasterakennelma on poikkeusellinen, sillä se ulottuu muutaman penkkirivin verran katsomon puolelle. Lavasteet joudutaan purkamaan paikaltaan jokaisen näytöksen jälkeen, minkä vuoksi näyttämömies Antero Lahtisella ja näyttämömestari Pasi Leinosella riittää töitä myös ensi-illan jälkeen.
Maaria Blomman lavasterakennelma on poikkeusellinen, sillä se ulottuu muutaman penkkirivin verran katsomon puolelle. Lavasteet joudutaan purkamaan paikaltaan jokaisen näytöksen jälkeen, minkä vuoksi näyttämömies Antero Lahtisella ja näyttämömestari Pasi Leinosella riittää töitä myös ensi-illan jälkeen.
asd
VASEMMALLA Puvustamossa ompelijana työskentelevä Pirjo Järvi askartelee Maaria Blomman naispääosan esittäjä Raisa Vattulaista varten kruunua. OIKEALLA Valaistusmestari Jari Granlund suunnittelee ja rakentaa näytelmän valaistuksen. Granlundin suunnitelman pohjalta ohjelmoidaan sarja makroja, jotka ajetaan esityksen aikana kohtauksittain läpi. ”Yllätyksiä tulee silti aina. Olen saattanut ajoittaa makron alun tiettyyn kohtaan repliikkiä, ja kun näyttelijä unohtaa välistä lauseen, on kyettävä nopeisiin muutoksiin.” ALLA Puuseppä Henry Vatiaisen mukaan teatterin lavasteiden tulee olla erityisen lujaa tekoa. ”On tilanteita, joissa näyttelijä saattaa heilua pöydän päällä – sellaista käyttöä eivät tavalliset kalusteet kestä. Yleensä valmistammekin rekvisiitan alusta loppuun saakka itse.”
asd
VASEMMALLA Näyttelijä Maritta Viitamäki valmistautuu harjoituksiin käymällä aluksi kampaaja-maskeeraaja Minttu Minkkisen meikattavana. OIKEALLA Valmistavissa harjoituksissa näytelmä käydään kokonaisuudessaan läpi keskeytyksittä. Väliajalla ohjaaja Laura Jäntti esittää ajatuksiaan näytelmän äänitehosteista.
asd
Ompelija Terttu Honkonen viimeistelee näyttämömiesten paitoja. Honkosen lisäksi pukujen ja asusteiden parissa työskentelee kolme muuta ompelijaa, pukusuunnittelija sekä pukija.

Teksti ja kuvat: Johannes Kaarakainen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *