Opiskelijajärjestöjen ahdinko on noteerattu muun muassa Kide.appilla. Kide.appin henkilökunta on asiakasjärjestöjensä kanssa perustanut #studentsstrongtogether-kampanjan, jonka tarkoituksena on pyrkiä paikkaamaan edes osittain järjestöjen tulojen menetys poikkeuksellisessa tilanteessa.

Kampanja edustaa opiskelijakentän yhteisöllisyyttä ja sen tavoitteena on auttaa opiskelijajärjestöjä myymällä haalarimerkkejä. Ostamalla haalarimerkin opiskelija voi kohdistaa tukensa haluamalleen yhteistyökumppanijärjestölle tai jaetusti kaikille osallisille. Kide.appin markkinointipäällikkö Jere Vitikka kertoo, että kampanjatuotteeksi valikoitui juuri haalarimerkki, koska merkit kuuluvat keskeisesti opiskelijakulttuuriin.

Kide.appin design-tiimin yhdessä asiakasjärjestöjensä kanssa suunnittelema ja toteuttama haalarimerkki on väriltään violetti ja se sisältää valkoista tekstiä. Silmiin osuu opiskelijoille tuttu fraasi: ”wabu ei lobu”. Tuo fraasi ei ole valikoitunut merkkiin sattumalta vaan se kuvaa opiskelijakulttuurin sinnikkyyttä, kertoo Vitikka.

Ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys, että tapahtumia tullaan vastaisuudessa järjestämään samaan malliin kuin ennen koronakriisiä

Haalarimerkin voi ostaa Kide.appin verkkosivuilta hintaan viisi euroa ja se toimitetaan 3–6 viikon kuluessa. Jokaisesta myydystä merkistä 1,00–1,40 € tilitetään yksittäiselle tilaajan toivomalle opiskelijajärjestölle tai jaetaan tasaisesti kaikkien kampanjaan osallistuneiden tukea tarvitsevien järjestöjen kesken. Kide.appin osuus yhdestä myydystä merkistä on verojen ja kulujen jälkeen 0,00–0,50 €.

Lisäksi opiskelijajärjestöjä voi tukea myös muilla tavoin, muistuttaa Vitikka. Ainejärjestöjen on helppoa lähteä #studentsstrongtogether-kampanjaan mukaan viestimällä siitä esimerkiksi omassa somessaan. Kampanjan sisältö (kuva, hashtag ja haalarimerkin linkki) voidaan jakaa eteenpäin oman järjestön näköisenä postauksena. Kide.appin henkilökunta kerää kampanjaa mainostaneilta järjestöiltä tiedon näiden tarpeesta vastaanottaa kampanjasta taloudellista tukea.

”Mukaan voi lähteä myös vastaanottamatta taloudellista tukea”, sanoo Vitikka.

Monet opiskelijajärjestöt myös myyvät omia tuotteitaan, joita ostamalla voidaan tukea järjestön toimintaa. Kide.appin verkkosivuilta löydät esimerkiksi Haaga-Helian opiskelijakunnan Helgan kangaskassin ja Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan TUO:n haalarimerkkejä.

Silmiin osuu opiskelijoille tuttu fraasi: ”wabu ei lobu”

Opiskelijajärjestöjä tukevassa kampanjassa on mukana monia eri järjestöjä myös Jyväskylästä. Muun muassa Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKO, Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKO ja Jyväskylän yliopiston englannin kielen opiskelijoiden ainejärjestö Magna Carta ry kantavat kortensa kekoon.

”Magna Carta ry kuuli kampanjasta Kide.appin ja yhteisöjäsenten oman ryhmän kautta ja päätti lähteä mukaan”, kertoo Magna Carta ry:n puheenjohtaja Elmeri Tommiska.

Magna Carta ry on levittänyt tietoisuutta kampanjasta esimerkiksi jakamalla sen sisältöä Instagram-tilillään. Magnalaiset haluavat toimia suunnannäyttäjänä muille, erityisesti Jyväskylän yliopiston, ainejärjestöille. #studentsstrongtogether-kampanja tuo kaivattua hyvää kaikkien viimeaikaisten huonojen uutisten keskelle.

 

”Opiskelijatapahtumat ovat opiskelijakulttuurin suola, ja haluamme varmasti nauttia niistä myös tulevaisuudessa. Poikkeuksellisessa tilanteessa kaikkien on tarkasteltava omaa toimintaansa kriittisesti ja mietittävä uusia, vaihtoehtoisia toimintatapoja”, sanoo Kide.appin Jere Vitikka.

Vitikka uskoo, että tämä vaikuttaa tulevaisuuden opiskelijatapahtumiin positiivisesti. Ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys, että tapahtumia tullaan vastaisuudessa järjestämään samaan malliin kuin ennen koronakriisiä – siihen tarvitaan yhteistyötä. Jokainen voi osallistua yhteisen hyvän rakentamiseen esimerkiksi ostamalla lipun johonkin tulevan syksyn opiskelijatapahtumaan tai vaikkapa jakamalla opiskelijajärjestöjen tapahtumia sosiaalisessa mediassa.

”Jos järjestötoiminnan kokee itselle arvokkaana ja merkityksellisenä, niin tämä on hyvä tilaisuus näyttää se”, sanoo Vitikka.

Moni on jo lähtenyt mukaan tukemaan opiskelijajärjestöjä, sillä kampanjan haalarimerkkien myynnin ensimmäisten kahdeksan tunnin aikana myytiin 1000 merkkiä.

”Nyt ei ole oikea hetki miettiä itseään vaan kaikkia meitä”, Vitikka painottaa.