Kansallisen audiovisuaalisen instituutin elokuvasarja siirtyy ammattikorkeakoulun tiloista Ilokiveen. Esittelemme tulevaa ohjelmistoa.

Taisteluun Neuvosto-Ukrainan puolesta! Dovzhenkon ”Punaisen lipun alla” (1939) valottaa Ukrainan historian kipupisteitä. Kuva: KAVI:n arkisto.

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin eli entisen Suomen elokuva-arkiston sarja siirtyy syyskaudella Kampus Kinoon. Näin yksitoista vuotta ammattikorkeakoulun tiloissa jatkunut kituutus teknisten ongelmien ja korkeiden vuokrien paineessa saadaan päätökseen. Valitettavasti näytösten lukumäärä tippuu samalla seitsemään, sillä Kinon salilla on käyttäjiä enemmän kuin tarpeeksi.

Syyssarjan avaa Cameron Crowen Melkein julkkis (2000, esitetään 22.9.). Kulttielokuvan asemaan kohonneen rock-nostalgisoinnin muistettavimmassa sivuosassa nähdään helmikuussa menehtynyt Philip Seymour Hoffman, joka tulkitsee eksentristä musiikkitoimittajaa Lester Bangsiä.

Rokkaavan alun jälkeen siirrytään Bulgariaan. Itäsaksalaisen Konrad Wolfin ohjaama Poljettu tähti (1959, esitys 6.10.) on poikkeuksellisen herkkä holokaustikuvaus, kertomus keskitysleirille siirtoa odottavan kreikkalaisvangin ja saksalaisvartijan romanssista. Tätä seuraava Pukin sarvi (1972, esitys 20.10.) on 1600-luvulle sijoittuva eeppinen kostodraama, josta tuli kolmen miljoonan katsojan voimin Bulgarian historian jättimäisin yleisömenestys.

Pukin sarven alkukuvana esitettävä, Erkki Karun ohjaama lyhyt mykkäfarssi Ylioppilas Pöllövaaran kihlaus (1920) juhlistaa arkistosarjan siirtymistä akateemiseen miljööseen.

Kirpeimmin ajankohtainen elokuvakaksikko kumpuaa suoraan Ukrainan ja Venäjän yhteisen historian kipupisteistä. Ohjaajana molemmissa teoksissa on Ukrainan merkittävin elokuvantekijä Aleksandr Dovzhenko, jonka luovat vuodet osuivat yksiin Stalinin rajuimpien ylilyöntien kanssa. Rohkean kokeellinen äänielokuva Ivan (1932, esitys 3.11.) kuvaa padon rakentamista Dneprille. Punaisen lipun alla (1939, esitys 17.11.) on yksi kaikkien aikojen sotaelokuvista. Se alkaa kuuluisalla otoksella räjähtävästä auringonkukasta ja on muotokuva Neuvosto-Venäjän sisällissodan aikaisesta punajohtajasta Nikolai Štšorsista, Ukrainan omasta Tšapajevista.

Bond-ohjaaja Lewis Gilbertin Kapinalliset merellä (1962, esitys 1.12.) on esimerkki ajalta, jolloin laivat olivat puuta ja action rautaa – ainakin valkokankailla. Sarjan päättää katastrofiklassikko Liekehtivä torni (1974, esitys 15.12.). Pyrotehosteiden ja mässäilevien kuolinkohtausten korkeaveisu on ikimuistoisen korni monumentti vanhan ja uuden Hollywoodin leikkauspisteestä.

Arkistosarjan elokuvat esitetään Kampus Kinossa joka toinen maanantai klo 18.00. Kaikki elokuvat ajetaan 35mm:n filmikopioina.